Безпечна освіта в умовах війни: нові вимоги, нові виміри

28.08.2022 13:00 Суспільство

Як створити безпечні умови для всіх учасників освітнього процесу, особливо – в сучасних умовах? На що насамперед звернути увагу? Що рекомендує Державна служба якості освіти? На запитання редакції відповідає Світлана Вольянська, начальник управління Державної служби якості освіти в Харківській області.

Створення безпечних умов для учнів та працівників є першочерговим завданням засновників і керівників шкіл. Вимоги та рекомендації щодо облаштування безпечного укриття в закладі освіти розробила Державна служба з надзвичайних ситуацій, а також надало Міністерство освіти і науки України. 

Рекомендації Державної служби якості освіти «Безпечне освітнє середовище: нові виміри безпеки» направлені на допомогу директору школи організувати безпечне навчання у закладі в очному, дистанційному або змішаному форматі й ефективно змінювати формати залежно від безпекової ситуації.

У прямому сенсі слова

Якщо умови дозволять навчатися в приміщенні школи, то в закладі необхідно облаштувати безпечний простір: укриття, запасні виходи, шляхи евакуації та їх маркування, відсутність зайвих меблів і речей, протоколи безпеки й алгоритми дій працівників та учнів під час різних надзвичайних ситуацій тощо. Не менш важливо постійно проводити тренінги для учнів і вчителів щодо правил поводження під час повітряних тривог, евакуації, перебування в сховищі/укритті. 

Незважаючи на формат навчання, школи мають постійно (щоденно) проводити інструктажі за протоколами безпеки. Діти повинні розуміти, що особиста і колективна безпека залежить від кожного, тому так важливо дотримуватися визначених правил. 

У тих регіонах, де велися бойові дії та які були звільнені з-під окупації, увага до питань мінної безпеки є особливо важливою. Однак усім дітям, незалежно від того, в якому регіоні країни вони перебувають, сьогодні необхідно знати про правила поводження з вибухонебезпечними предметами.

Учителям  рекомендуємо пройти навчання з надання першої невідкладної допомоги дітям. Такий тренінг сьогодні не складно знайти в Інтернеті, наприклад, адаптований під наші реалії курс «Перша допомога дітям. Тренінг для дитячих закладів», розроблений за рекомендаціями Європейської ради з реанімації, або тренінг Ukrainian Paramedic Group.

Робота з батьками: вимоги часу

Уваги з боку школи потребує напрацювання алгоритмів роботи з батьками. Важливо, щоб батьки мали оперативну і максимальну інформацію про зміну форми навчання, наявність та стан укриття в школі, шляхи евакуації (якщо укриття знаходиться за межами школи), протоколи безпеки, канали комунікації з класним керівником, учителями та адміністрацією, додатковий вміст дитячого наплічника тощо.

Батькам, своєю чергою, необхідно додатково проговорити протоколи безпеки з дітьми, максимально повно повідомити вчителя про особливі потреби дитини (можливі реакції на стрес, особливі ліки, алергічні реакції тощо).

Заклади освіти, що розташовані на території умовно безпечних громад, прийняли дітей із числа внутрішньо переміщених осіб, а це потребує перегляду антибулінгових політик, розроблення адаптаційних заходів для таких учнів.

Онлайн-умови та подолання стресу

Досвід роботи в умовах карантинних обмежень за останні два роки свідчить, що педагоги готові працювати онлайн. Дбаємо, щоб розклад уроків був гнучким; були розроблені чіткі правила та алгоритми для всіх учасників освітнього процесу, всі вчителі використовували єдину для школи електронну платформу, працювали в електронних журналах, добирали якісні навчальні матеріали та стратегії роботи з учнями під час уроків.

Зважаючи на це, Державна служба якості освіти спільно з проєктом «Супровід урядових реформ в Україні» підготувала відеолекції для психологічної підтримки педагогів «Вчитель та учень на онлайн-уроці». Сьогодні вчителі шкіл Харківщини долучені до навчання психосоціальним методикам долання стресу та зміцнення стійкості для підтримки постраждалих школярів в Україні «Невідкладна психосоціальна підтримка для учнів та шкільних вчителів», що проводиться спільно з Національним університетом «Києво-Могилянська академія».

Для роз’яснення актуальних найпоширеніших питань щодо організації освітнього процесу в закладах освіти різних типів на сайті Державної служби якості освіти створено розділ «Заклади освіти в умовах воєнного стану» у форматі «питання – відповідь». Працює інформаційний ресурс «Освіта українських дітей за кордоном».

Чи повернуться педагоги

Нещодавно Державна служба якості освіти представила результати опитування педагогічних працівників, які вимушено перебувають за кордоном у зв’язку зі збройною агресією росії проти України.

Питання стосувалися як намірів повернутися в Україну, бажання продовжувати педагогічну кар’єру, так і організації дистанційного навчання, підвищення кваліфікації. 87 % учителів планують повернутися в Україну.

Тож маємо докласти максимум зусиль, щоб повернулися наші педагоги, а учні продовжували навчання в закладах освіти України.

Тримаємо освітянський стрій у новому начальному році! Віримо, що він буде особливим, адже це буде рік нашої Перемоги! Бережемо себе, свої сім’ї і нашу освітянську родину!