Рівень безпеки в школах і садках Харківської області: результати дослідження

11.11.2022 17:11 Суспільство

На початку навчального року Державна служба якості освіти провела дослідження з організації навчання в громадах Харківської області, які не були в окупації.

Для цього були проведені інтерв’ю з керівниками місцевих органів управління у сфері освіти та закладів освіти семи громад, анкетування педагогічних працівників і батьків; відвідали школи та зібрали дістанційно дані  за допомогою інформаційно-аналітичної системи EvaluEd. На їх основі можна робити висновки щодо ситуації з безпекою освіти в громадах. 

Як усім відомо, заняття на Харківщині проходять тільки онлайн – поки будуть загрози обстрілів по всій території Харківщини, ходити до школи або дитячого садка, де немає бомбосховища, ніхто не наважиться. 

До того ж побудувати бомбосховища в усіх закладах сьогодні неможливо. 

Стан справ із бомбосховищами на момент опитування був такий: у сфері дошкільної освіти відсутні укриття більш ніж у половини закладів, у сфері загальної середньої – у понад 80 %, у сфері позашкільної – у 60 %. Невелика кількість закладів освіти використовує об’єкти фонду захисних споруд інших суб’єктів господарювання. 

У школах Харківської області поінформовано учасників освітнього процесу про створення безпечних умов для навчання, про що зазначили під час анкетування близько 78 % батьків вихованців дитячих садків та 90 % батьків школярів. 

За свідченнями 92 % респондентів-педагогів у переважній більшості закладів освіти з працівниками проводяться навчання, інструктажі з охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки, правил поведінки в умовах надзвичайних ситуацій. У всіх закладах освіти із залученням працівників ДСНС та медичного персоналу проведені відповідні тематичні тренування: «Збереження життя та здоров’я в умовах війни та надзвичайних ситуацій», «Надання домедичної допомоги». 

Також освітяни усвідомлюють необхідність захисту психіки – і дітей, і батьків – в умовах війни. 

На жаль, у сфері дошкільної освіти практичний психолог працює на постійній основі лише в половині закладів освіти, в інших посада вакантна або взагалі не передбачена штатним розписом. Це характерно в основному для сільської місцевості. 

В школах ситуація значно краща. Практичні психологи систематично проводять групові або індивідуальні онлайн-консультації, тренінги та години психолога, з метою стабілізації емоційного стану записують різноманітні відеозвернення. Наприклад, у Богодухівському ліцеї № 2 та Пархомівському ліцеї Краснокутської селищної ради діють психологічні студії для батьків першокласників.

Анкетування засвідчило, що педагогічні працівники володіють прийомами надання першої психологічної допомоги та емоційної підтримки в умовах воєнного стану (дошкілля – 60 %, школа – 89 %, позашкілля – 79 %). Дещо менший відсоток батьків учнів і вихованців, які повідомили, що мають можливість отримувати в закладі освіти психологічну допомогу.

 

Автор: Інна Можейко