За електроенергію – по-новому: що необхідно знати про законодавчі нововведення

16.01.2019 09:00 Суспільство
Фото: Build Portal Фото: Build Portal

З лютого жителі Харківщини отримають нові платіжки за електроенергію. А все через те, що з початку року в Україні змінилися умови постачання та розподілення електричної енергії. Про основні зміни для споживачів електричної енергії та умови, які необхідно виконати найближчим часом, аби уникнути перебоїв світла – читайте у матеріалі "СК".

Старт енергоринку

В Україні стартувала реформа ринку електроенергії, відповідно до якої споживачі укладатимуть договори на її постачання та на розподіл. Нагадаємо, реформа
енергоринку відбуватиметься відповідно до законодавчих змін, обумовлених Законом № 4493 «Про ринок електричної енергії України», що набув чинності з 11 червня 2017 року. Один з етапів реформи стартував на початку року, коли в силу вступили основні положення закону.

Метою запровадження нового ринку електричної енергії є приведення електроенергетичної галузі України до європейської моделі, коли розподіл та передача електричної енергії та її постачання провадяться незалежними юридичними особами, а споживачі мають право вибору постачальника, незалежно від його форми
власності та відомчої належності.

За інформацією в. о генерального директора «Харківобленерго» Василя Скопенка, відтепер на енергоринку Харківщини буде представлено щонайменше
дві організації – АТ «Харківобленерго» та ПрАТ «Харківенергозбут».

– Із 1 грудня 2018 року, відповідно до нового законодавства, у «Харківобленерго» було відкликано ліцензію на продаж електроенергії. Через це до 1 січня
з компанії було виділено окреме підприємство ПрАТ «Харківенергозбут», яке відтепер займатиметься продажем електроенергії. За нами залишилася функція
транспортування електроенергії від магістральних мереж до кінцевого споживача, – розповів Василь Скопенко.

Тож тепер електроенергію на Харківщині продаватиме ПрАТ «Харківенергозбут», яке працює як окреме підприємство і жодним чином не підпорядковується
«Харківобленерго». За словами Василя Скопенка, якщо побутовий споживач електроенергії не написав письмової відмови щодо підключення до розподілу, то він
автоматично став клієнтом «Харківенергозбут» і вже із 7 лютого почне отримувати платіжки з новими реквізитами. У рахунку будуть дві окремі позиції: за послуги постачання електроенергії та за послуги розподілу.

Щоправда, якщо людина має заборгованість, то на її адресу надійде ще платіжка від «Харківобленерго», яку необхідно буде сплатити. У зворотному ж випадку – коли у споживача є переплата, фахівці радять повідомити про це в «Харківенергозбут». До речі, у підприємстві працює «гаряча лінія» за номером 0-800-200-413.
У цілому, за словами директора новоствореного підприємства Юрія Дяченка, побутові споживачі практично не відчують ніяких змін через впровадження нової моделі роздрібного ринку, адже факт споживання електричної енергії та сплати за ці послуги по суті є підтвердженням договірних відносин між споживачем і постачальником.

Три послуги

Законодавчі нововведення передбачають зміни процедури постачання електроенергії споживачам, яке відтепер може здійснюватися трьома способами –
постачальником універсальних послуг, постачання електроенергії за вільними цінами та постачальником «останньої надії». Безпосередньо ПрАТ «Харківенергозбут» є постачальником універсальних послуг на території області та здійснює подачу електроенергії за вільними цінами.

За словами Юрія Дяченка, споживачами електроенергії за універсальною послугою є населення Харківської області, а також малі непобутові споживачі, договірна потужність яких менша за 50 кВт. Таких у регіоні близько 25 тисяч. Окрім цього, тимчасово до 31 грудня 2020 року послугами постачальника універсальних послуг також можуть скористатись бюджетні установи або організації незалежно від договірної потужності, а також інші споживачі, договірна потужність яких
менша за 150 кВт.

Тих споживачів, які не потрапили до списку універсальної послуги, буде переведено на вільні ціни. Відповідно до цієї послуги, кожний споживач має
обрати постачальника електричної енергії.

– Переукладати угоди фізичні та юридичні особи можуть у підприємстві «Харківенергозбут» або ж на нашому сайті. Ці договори – як по універсальній послузі, так і по вільних цінах – мають публічний характер. Це означає, що документи необов’язково роздруковувати та підписувати, – пояснив Юрій Дяченко.

Тих споживачів, які ще не встигли приєднатися до умов договору, теж не залишать без електроенергії. Їх переведуть на постачальника «останньої надії». Постачальником цієї послуги визначено ТОВ «Укрінтеренерго». Це підприємство має забезпечувати електроенергією споживача не більше ніж 90 діб.
– Це той достатній строк для споживача, аби обрати нового постачальника. Якщо ж цього не сталося, то постачання електроенергії для нього припиняється до того моменту, поки він не знайде його, – додав Василь Скопенко.

Ціна не зміниться

Вартість електроенергії для побутових споживачів поки що теж залишається незмінною та відпускатиметься за пільговою ціною, відповідно до постанови
№ 220 від 26 лютого 2015 року, затвердженою Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
(НКРЕКП).
– Ціну на електропостачання затверджено постановою НКРЕКП, і до 1 липня 2019 року вона не змінюватиметься. Те населення, яке споживає до 100 кВт, сплачуватиме 90 копійок (ціна за 1 кВт/год. – Авт.), блок вище від 100 кВт коштує 1,68 гривень, – поінформував Юрій Дяченко.

Для дрібних непобутових споживачів вартість електроенергії без ПДВ при закупівлі в постачальника універсальних послуг встановлено на рівні 227,67 коп./кВт•год.
– Щодо вартості електроенергії за вільними цінами, то вона є договірною і визначається окремо для кожного споживача вибраною комерційною пропозицією, – пояснив фахівець.
А от при закупівлі в постачальника «останньої надії» ціни такі: для 1 класу напруги (до 27,5 кВ) – 224,73 коп./кВт•год.; для 2 класу напруги (27,5 кВ та вище) – 262,39 коп./кВт•год. Із 1 липня 2019 року в країні має розпочати роботу новий ринок електроенергії. При цьому ціна відпускної електроенергії ТЕС та іншими виробниками регулюватиметься винятково ринковим попитом і пропозицією і не затверджуватиметься на рівні держави.

До речі, 11 січня на засідання НКРЕКП було врегульовано ще одне важливе питання, яке стосувалося житлово-комунальних підприємств, гуртожитків, садових товариств, гаражно-будівельних кооперативів. Раніше багатоквартирні будинки та гуртожитки на технічні цілі – роботу ліфтів, насосів і замково-переговорних пристроїв та освітлення дворів, східців і номерних знаків –сплачували за електроенергію відповідно до тарифів населення. Але зміни, які вступили в силу з нового
року, виключили таку можливість. Тому члени комісії повернули побутові тарифи для зазначених цілей, прийнявши постанову НКРЕКП «Про скасування
постанови НКРЕКП від 21 грудня 2018 року № 2010».


Менший рахунок за неякісну послугу

Українці можуть розраховувати на зменшення рахунку за оплату електропостачання, якщо послуга буде надаватися неякісно. Таку заяву зробила голова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг, Оксана Кривенко у Facebook. За її словами, компенсації планують надавати автоматично, шляхом зменшення рахунку на оплату електроенергії в термін до 75 днів з дня порушення встановлених термінів. Якщо протягом встановленого терміну компенсацію не надано, її розмір збільшується.

«Споживач отримує компенсацію у випадку, якщо оператор системи розподілу або електропостачальник не дотримуються встановлених гарантованим стандартом термінів надання послуг та виконання робіт», – зазначає голова НКРЕКП.
Проте компанія сама визначатиме, яким споживачам мають надати компенсацію. При цьому Оксана Кривенко уточнила, що надавач послуг має проінформувати клієнта про надання компенсації шляхом зазначення в рахунку на оплату електроенергії, в «особистому кабінеті» споживача на офіційному веб-сайті компанії або листом на офіційному бланку. Розмір компенсації становить від 100 до 200 гривень – для побутових споживачів (з ПДФО), 200–600 гривень – для непобутових.