Муніципалітети, округи, області — як пропонується змінити Конституцію України

Муніципалітети, округи, області — як пропонується змінити Конституцію України

фото: gdb.rferl.org

Змінами до Конституції України в частині місцевого самоврядування має завершитися перший етап реформи й початися перехід до модернізованої системи територіального управління. А дедлайном для прийняття цих змін може стати 25 жовтня 2020 року, коли мають відбутися чергові місцеві вибори. Про те, що саме пропонується змінити в Основному Законі, розповів президент Української асоціації районних та обласних рад, голова Харківської облради Сергій Чернов.

Фахівці Української асоціації районних та обласних рад підготували комплекс змін до Конституції України щодо децентралізації. Зокрема, пропонується, аби систему адміністративно-територіального устрою України складали адміністративно-територіальні одиниці: муніципалітети, округи, області, Автономна Республіка Крим, міста Київ та Севастополь.

«Територія України поділена на муніципалітети. Муніципалітети складаються з одного або декількох населених пунктів (поселень) з прилеглою територією. Муніципалітет є первинною одиницею в системі адміністративно-територіального устрою України. Декілька муніципалітетів становлять округ», – пояснив голова Харківської обласної ради Сергій Чернов.

Важливим кроком, за його словами, стане формування нової організаційної системи місцевого самоврядування на районному та обласному рівнях, з наданням обласним та районним (окружним) радам повноважень утворювати власні виконавчі органи.

Читайте також: Яке місце в рейтингу спроможності займають об’єднані громади Харківщини

В Українській асоціації районних та обласних рад пропонують, щоб Основний Закон виніс на регіональний та субрегіональний рівні самоврядування комплекс важливих повноважень, які, на переконання експертів, саме цими представницькими органами влади виконуватимуться максимально ефективно.

Зокрема, окружним, обласним радам муніципалітетів пропонується надати такі повноваження:

1) затверджувати програми соціально-економічного та культурного розвитку відповідних округів та областей;

2) затверджувати окружні та обласні бюджети, які формуються в тому числі з коштів державного бюджету;

3) забезпечувати виконання спільних проєктів, із залученням коштів на договірних засадах з місцевих бюджетів, та контролювати їх виконання;

4) управляти та утримувати спеціалізовані освітні та медичні заклади, об’єкти водного, лісового, сільського господарства, культури і туризму, фізичної культури, пам’яток архітектури місцевого значення та інші об’єкти, які є спільною власністю муніципалітетів;

5) утворювати, реорганізовувати та ліквідовувати комунальні підприємства, організації та установи, які забезпечують спільні потреби жителів муніципалітетів, округів і областей, а також здійснювати контроль за їхньою діяльністю;

6) забезпечувати будівництво та утримання доріг міжокружного, обласного сполучення і транспортної інфраструктури;

7) забезпечувати взаємодію органів місцевого самоврядування з офісами префектів і територіальними органами центральних органів виконавчої влади в умовах воєнного або надзвичайного стану, надзвичайної екологічної ситуації;

8) вирішувати інші питання, віднесені законом до їхньої компетенції.

Автори даного комплексу змін наполягають, що необхідно вибудувати раціональний розподіл повноважень між рівнями – місцевий, субрегіональний та регіональний – влади, передовсім, органами місцевого самоврядування, на принципах субсидіарності. 

Читайте також: Президент призначив нового очільника Зміївської райдержадміністрації

На погляд фахівців, інститут префектури необхідний у реаліях національного державного будівництва, але як такий, що не перешкоджає вільному розвитку місцевої демократії та не суперечить принципам Європейської хартії місцевого самоврядування.

«Повноваження визначити якомога чітко й таким чином, щоб префект не став інструментом тиску на органи представницької влади. Право призупиняти рішення органів місцевого самоврядування має стосуватися лише виключних випадків, коли йдеться про загрозу національній безпеці або територіальній цілісності. Передбачити конституційні гарантії судового захисту прав місцевого самоврядування та відповідальність префектів за протиправні дії, що перешкоджатимуть діяльності місцевих рад та їхніх виконавчих органів», – пояснив Сергій Чернов.

Разом зі змінами до Основного Закону експерти Асоціації вважають за необхідне прийняття низки законодавчих актів, необхідних для продовження децентралізації. Зокрема, пропонується розробити новий або ухвалити в новій редакції Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні», внести зміни до Бюджетного та Податкового кодексів України, а також до Закону «Про засади адміністративно-територіального устрою». Крім того фахівці стверджують, що потрібно ухвалити закони «Про службу в органах місцевого самоврядування», «Про статус депутатів місцевих рад» і «Про префектів», а також закони «Про всеукраїнський референдум», «Про місцевий референдум», «Про мирні зібрання» відповідно до положень Європейської хартії місцевого самоврядування.

Матерiaли по темі

Автор: Варвара Барська
subscription
Підписка на розсилку
Хочу отримувати головні новини:
Підписка на розсилку
Хочу отримувати головні новини: