Пенсійний фонд коментує нові соцпрограми та виплати для жителів Харківщини

01.09.2025 14:21 Влада
Коментарі Пенфонду щодо «Пакунка школяра», базової соцвиплати та інших питань Зміни в оформленні базової соцдопомоги, «Пакунок школяра» та пенсійні внески для безробітних коментують у ПФУ

У ГУ Пенсійного фонду Харківської області пояснили, як отримати допомогу «Пакунок школяра», що змінилося у призначенні базової соціальної допомоги та як працюють виїзні прийоми.

«Пакунок школяра»

Напередодні нового навчального року Кабмін запустив новий вид фінансової підтримки для батьків, які 1 вересня поведуть дітей у перший клас. Нова державна програма називається «Пакунок школяра»: батьки зможуть отримати одноразову грошову допомогу, щоб придбати необхідні речі своїм маленьким школярам. Допомога батькам першокласників входить до урядового пакета комплексної підтримки сімей із дітьми.

Ця програма затверджена постановою Кабміну від 7 липня 2025 року.

«Започаткування «Пакунка школяра» – невеличка частина новацій, які покликані створити умови, щоб українці залишалися жити і працювати в Україні. Ми відходимо від розрізнених, фрагментованих програм допомоги на користь цілісної стратегії, яка охоплює весь шлях родини – від допологової підтримки до дорослішання дитини», – наголосив Денис Шмигаль, який на час прийняття постанови обіймав посаду Прем’єр-міністра України.

Адміністрування державної програми «Пакунок школяра» проводить Пенсійний фонд України. Начальник Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області Галина Баєва розповіла кореспонденту медіа «Слобідський край» про те, як батькам першокласників узяти участь у програмі.

З 15 липня 2025 року Міністерство освіти і науки надаватиме Пенсійному фонду списки дітей, які йдуть у перший клас, та їх батьків або законних представників. Процес роботи з даними реєстру відбуватиметься у цифровому вимірі. 

«Міністерство освіти і науки не направляє цей реєстр до Пенсійного фонду в паперовому вигляді. Ми маємо доступ до реєстру в електронному форматі. Тож самим навчальним закладам подавати документи до Пенсійного фонду не потрібно. Зараз проводиться інформаційно-роз’яснювальна робота по цій темі», – зауважила Галина Баєва.

Хто має право на допомогу

Право на одноразову грошову допомогу мають тільки ті сім’ї з дітьми, які йдуть у перший клас та знаходяться на території України. Дітям, які тимчасово перебувають за межами України або на тимчасово окупованих територіях, виплата здійснюватися не буде. Але вони можуть її отримати після того, як повернуться на територію, підконтрольну Україні, з-за кордону або переїдуть з тимчасово окупованої території.

У серпні Кабінет Міністрів розширив коло осіб, які мають отримати «Пакунок школяра». Крім власне громадян України, це також:
– іноземці та особи без громадянства, які в установленому законодавством чи міжнародними договорами України порядку в’їхали в Україну; 
– особи, яких визнано в Україні біженцями або особами, які потребують додаткового захисту, які разом з дитиною на законних підставах проживають на території України.

Скільки і як отримати 

Урядова постанова встановлює розмір одноразової грошової допомоги, яку передбачає «Пакунок школяра» – п’ять тисяч гривень. Кошти нараховуються на кожну дитину в сім’ї, яка йде у перший клас. Якщо в родині двоє чи троє першокласників, грошова допомога призначається кожному.

Щоб отримати допомогу, потрібно звернутися із заявою одному з батьків, опікунів, представнику державних опікунів – державної установи закладу освіти, де знаходяться діти на повному державному утриманні.

Зробити це можна через застосунок «Дія», після того, як туди надійде повідомлення, що є можливість отримати таку виплату. 

«Якщо батьки не мають ID-паспорта або закордонного паспорта, вони, не залежно від місця реєстрації або постійного проживання, можуть звернутися із паперовою заявою до найближчого відділення Пенсійного фонду, який працює екстериторіально», – зазначила Галина Баєва.

У заяві мають бути вказані реквізити поточного рахунку зі спеціальним режимом використання, відкритого в уповноваженому банку. 

«Перелік таких банків є на сайті Пенсійного фонду. Якщо використовувати застосунок «Дія», користувачу пропонується перелік банків, де можна відкрити такий рахунок. Через «Дію» також можна й відкрити рахунок. Треба зазначити, що послуги з відкриття цього та всіх інших рахунків для здійснення соціальних виплат банки надають безкоштовно», – додала керівниця обласного управління ПФУ.

Відкривати спеціалізований рахунок в уповноваженому банку не потрібно тим, хто вже раніше отримував кошти за українськими державними програмами соціальної підтримки: «єПідтримка», «Національний кешбек» «Зроблено в Україні», «Зимова підтримка», «Пакунок малюка» тощо.

У ході подання заяви у відділенні Пенсійного фонду одному з батьків або представнику дитини потрібно пред’явити:
– паспорт (або інший документ, що посвідчує особу); 
– реєстраційний номер облікової картки платника податків – РНОКПП (за наявності); 
– документи, що підтверджують повноваження законного представника (за потреби).

Такі документи, як свідоцтво про народження, свідоцтво про шлюб, рішення суду тощо, треба подати у паперовій формі, якщо Пенсійний фонд не може їх отримати шляхом електронної інформаційної взаємодії.

Термін подання заяв – до 15 листопада 2025 року. 

Як скористатися «Пакунком школяра»

Після подання заяви у дводенний термін здійснюється опрацювання даних і кошти перераховуються на рахунок заявника.

Кошти «Пакунка школяра» можна витрачати тільки на товари, які потрібні першокласнику для навчання: канцелярські товари, одяг та взуття – та тільки у підприємствах, які мають право торгувати цими предметами. 

«Це кошти, які мають цільове призначення. Витратити їх можна тільки на те, що потрібно учням, і тільки у тих фізичних осіб – підприємців та юридичних осіб, які мають дозвіл на здійснення саме такого виду торгівлі, – наголосила Галина Баєва.

Термін використання коштів – 180 днів від того дня, коли вони надійшли на рахунок.

«Хочу звернути увагу, що допомога «Пакунок школяра» не враховується у розрахунку доходу при призначенні соціальної допомоги. Тобто кошти не зараховуються у дохід для визначення права на будь-які види соціальних допомог», – заявила посадовиця.

Базова соціальна допомога

У Головному управлінні Пенсійного фонду України в Харківській області також розповіли про зміни, які Уряд вніс у процес обрахування та призначення базової соціальної допомоги.

Йдеться про запроваджений Урядом новий вид соціальної підтримки українських сімей, що мають низькі доходи. На меті – об’єднати різні види соціальних виплат в одну, базову. Відповідну постанову № 986 Кабмін ухвалив 13 серпня 2025 року. 

По-перше, зміни стосуються того, як обраховуватиметься середньомісячний сукупний доход сім’ї, що претендує отримувати базову соціальну виплату. Галина Баєва зазначила, що суттєві зміни, які передбачені постановою Кабміну, стосуються того, який саме дохід береться для розрахунку. 

«Сама базова соціальна допомога, заява про намір, порядок її подання, розгляду, призначення базової соціальної допомоги – весь процес фактично не змінюється. Змінюється тільки обрахування доходу. Якщо раніше дохід брався за квартал, який передував зверненню, то зараз для обчислення беруться доходи за три місяці, які передують зверненню. Тобто, якщо особа звертається у серпні, пропускаємо липень, беремо червень, травень та квітень. Якщо особа звертатиметься у вересні, пропускаємо серпень, беремо попередні три місяці», – роз’яснила посадовиця.

Цією ж урядовою постановою визначений термін надання згоди заявників на розмір майбутньої базової матеріальної допомоги. А саме: після того, як надійшло повідомлення про орієнтовний обсяг базової матеріальної допомоги, яку отримуватиме родина, впродовж 72 годин уповноважений представник сім’ї та всі її повнолітні члени мають надати згоду.

Крім того, змінилися умови подання заяви про намір та призначення базової соціальної допомоги через мобільний додаток порталу «Дія». Уповноважений представник сім’ї, який подає заяву через «Дію», повинен мати, зокрема, паспорт громадянина України (ID) або паспорт громадянина України для виїзду за кордон, оформлений засобами Єдиного державного демографічного реєстру.

Галина Баєва нагадала, що заяви про намір отримати базову соціальну допомогу приймаються та обробляються виключно територіальними підрозділами Пенсійного фонду України. Наприклад, органи місцевого самоврядування такі заяви не приймають.

Де проходять виїзні прийоми

У Харківській області працюють 32 територіальних відділення Пенсійного фонду України, куди можуть звертатися громадяни. 

«У Куп’янську, Вовчанську та Дворічній відділення Пенсійного фонду не працюють. Мешканці цих громад можуть звернутися до відділень у Шевченковому або у Великому Бурлуці. Інші відділення в регіоні працюють стабільно», – розповіла керівниця обласного управління ПФУ. 

Також існує практика виїзних прийомів. Їх проводять фахівці Пенсійного фонду для людей, які через об’єктивні причини не спроможні скористатися вебпорталом або прийти до найближчого територіального відділення.

«Що стосується маломобільних громадян або таких, які не можуть відвідати Пенсійний фонд через інші обставини, а також не мають можливості скористатися електронними сервісами, то вони звертаються із заявою до підрозділів Пенсійного фонду. Або до органів місцевого самоврядування, які приймають заяви та передають до ПФУ. Далі наші працівники здійснюють виїзні прийоми та надають послуги», – зазначила Галина Баєва.

Виїзні прийоми проводяться не тільки вдома, а й у лікарнях, санаторіях, на робочих місцях. Навіть у місцях позбавлення волі.

«Це нам дозволено. Якщо людина перебуває у місці позбавлення волі, вона може звернутися із заявою, наприклад, що потрібно поновити пенсію або подати заяву на призначення пенсії. Попередньо узгодивши свої дії, представники Пенсійного фонду виїжджають і туди», – наголосила посадовиця.

Щодо термінів реагування на заяви про виїзний прийом, то якогось графіка або термінів немає. Але намагаються реагувати якнайшвидше. 

«Людина звернулася – узгоджуємо процедури і виїжджаємо», – додала Галина Баєва.

Пенсійні внески від безробітних

Ще одне актуальне питання, яке прокоментували у ПФУ, – це чи є можливість для українських громадян, які тимчасово не працюють, сплачувати добровільний пенсійний внесок.

За словами керівниці ГУ Пенсійного фонду України в Харківській області, особа працездатного віку, яка не є пенсіонером і тимчасово не працює, може укласти договір добровільного страхування. Йдеться про сплату єдиного соціального внеску, який на сьогодні адмініструє Державна податкова служба України.

«Особа звертається до Державної податкової служби, укладає договір та сплачує внески. Мінімальний внесок має бути не менш ніж 22 % від мінімальної заробітної плати, на сьогодні це 1750 гривень», – пояснила Галина Баєва.

Кошти надходять до Пенсійного фонду України, а особа набуває страхового стажу. До того ж обов’язковою умовою буде щорічне звітування у податковій. 

«Особа сама себе застрахувала та відображається у реєстрі застрахованих осіб. Але за неї немає кому подавати звіти. Такий звіт подається нею самостійно до Державної податкової служби. Для тих, хто укладає договір добровільного страхування, звітний період – до 20 січня року, наступного за звітним», – зазначила Галина Баєва. 

Якщо громадянин, який був тимчасово безробітним і за договором сплачував добровільні внески, знов влаштовується на роботу, він має можливість продовжувати це робити. Отже, збільшиться заробіток, який буде враховано у призначенні пенсії.

Дізнайтесь також, скільки укриттів будують в школах Харківської області у матеріалі «Слобідського краю».