Сергій Чернов: Незавершена реформа є токсичною
15 січня в Харківському Центрі розвитку місцевого самоврядування, створеному за підтримки Програми «U-LEAD з Європою» та Мінрегіону, підбивали підсумки реалізації реформи місцевого самоврядування та децентралізації на Харківщині і планували спільну діяльність на 2019 рік.
За останні три роки на Харківщині було створено 18 ОТГ, ні в одній з них не шкодують, що прийнято рішення про об’єднання. Дехто, навпаки, каже, що варто було приєднатися до цього процесу раніше, а так – втратили час і гроші.
– Ніхто не сумнівається в тому, що реформа є ефективною. Думаю, що жодна створена на Харківщині ОТГ не скаже сьогодні, що рішення про об’єднання було неправильним, що об’єднання неефективне і не додало організаційних та фінансових можливостей, – зазначив на початку зустрічі голова Харківської обласної ради Сергій Чернов.
Водночас він підкреслив, що поряд з перевагами децентралізації першепрохідцям реформи доводиться долати й виклики. Як це часто буває, муніципальна практика децентралізації випереджає нормативно-законодавче забезпечення. А це, за словами Сергія Чернова, гальмує розвиток і розкриття можливостей новостворених громад.
Очільник Харківської облради зауважив, що форс-мажорна ситуація не повинна ставати перепоною в реалізації реформи.
– Навпаки, вважаю, чим більші виклики – тим помітніший темп реалізації і тим глибші зміни мають бути. Адже на територіях, де реформа працює, демонструється сталий економічний розвиток, дієвість влади й ефективне запровадження кращих вітчизняних практик, – наголошує Сергій Чернов.
Серед основних проблем, що сьогодні виникають у зв’язку з децентралізацією, – дублювання та конкуренція повноважень. В Україні вже створено 18 ОТГ, які повністю об’єднали райони. Є така громада й на Харківщині – Коломацька. Окрім цього, є ряд ОТГ, які майже повністю об’єднали район – Золочівська, Зачепилівська, Лозівська тощо. Також виникають великі питання з фінансування рад, які не захотіли в таких районах увійти до об’єднаних громад.
– Золочівська ОТГ об’єднала район на 99 %. Лише одна невелика сільська рада відмовилася долучатися до цього процесу, – розповідає голова Золочівської РДА Ігор Гурін. – До чого це призводить? Де-юре район існує і має утримувати цю раду в повному обсязі, бо там є школа, медицина тощо. А фактично грошей немає, і навіть теоретично я не можу поповнити бюджет. Є субвенція тільки на вторинну ланку медицини, але її не вистачає. Я не знаю, як Золочівська РДА та райрада переживуть цей рік. У нас величезна дірка в бюджеті.
Будь у курсі
У Харківській області на сьогодні 14 районів, де ще не створено жодної ОТГ. Процес об’єднання добровільний, але, відповідно до законодавства, він має завершитися у 2020 році.
Щоб зняти це та інші гострі питання, вважає голова обласної ради, потрібно вносити зміни в законодавчу базу. Однак, за словами Сергія Чернова, в останні два роки темпи законодавчого забезпечення реформи місцевого самоврядування значно знизилися.
– Верховна Рада чимало зробила для прискореного впровадження реформи, проте, починаючи з другої половини 2017 року, цей темп уповільнився. Зараз у парламенті без руху знаходиться велика кількість законодавчих актів, які потребують першочергового розгляду, – зауважує Сергій Чернов.
Також він переконаний, що необхідна нова редакція Закону «Про місцеве самоврядування». Адже з 1997 року до Закону внесено понад 1000 правок 120 законами та сімома рішеннями Конституційного Суду. Але ідеальним варіантом, на думку голови обласної ради, було б якнайшвидше внесення змін до Конституції України, а потім прийняття на їх основі законів, нормативних документів Кабінету Міністрів.
– Будь-яка незавершена реформа є токсичною для держави, для людей, – наголошує голова Харківської облради. – Прийдешній рік дуже важливий для продовження реформ. Хотілося б, аби кожний причетний до цього процесу усвідомив ступінь відповідальності і на своєму місці робив усе можливе для руху вперед. На часі, безумовно, й питання моделювання та обговорення нового територіального устрою, укрупнення районів.
Нагадаємо, наразі обговорюється новий адміністративно-територіальний устрій Харківщини. Однак ще не існує жодного рішення з цього питання.
Якщо для вирішення деяких питань громади потребують змін до законодавства, то стосовно окремих уже є шляхи розв’язання проблем. Наприклад, багатьох представників ОТГ Харківщини непокоїть питання, як правильно фінансувати ремонт доріг, які проходять через кілька населених пунктів і навіть районів.
– Наша громада зіткнулася з такою ситуацією: дорога, яка об’єднує села, що приєдналися до нас, узагалі проходить по сусідньому району. Тобто ми там узагалі жодного впливу не маємо, а нам цю дорогу потрібно конкретно відремонтувати. Ми готові це зробити, але як? – разом з колегами шукав відповіді голова Старовірівської ОТГ Микола Біндус.
У цьому випадку голова Харківської облради порадив звернути увагу на Закон про співробітництво громад, у якому держава надала механізм вирішення цього питання. Також Сергій Чернов радить на сесіях ради приймати відповідні цільові програми.
– Існує ще один механізм, який часто не використовується. Ваша ОТГ може прийняти цільову програму, де обґрунтуєте, що ця дорога вкрай необхідна для життєзабезпечення громади – для надання медичних послуг, для підвезення дітей у школи, для швидкого проїзду різних служб (ДСНС, поліції тощо). Так само можуть зробити й ваші сусіди, – радить Сергій Чернов.
Читайте також: Скільки земель отримали об'єднані громади Харківщини
Юлія Міронюк