Вистави під час війни: Харківські театри шукають можливості, щоб не зникнути

10.11.2023 13:22 Харків
Фото: Слобідський край Фото: Слобідський край

З початку повномасштабного вторгнення театри Харківщини не можуть повноцінно працювати, оскільки не мають безпечних приміщень для виступів. Однак, попри всі проблеми, театрали знаходять нові майданчики та фінансування, зокрема з європейських фондів, щоб продовжувати свою діяльність.

Театр в умовах воєнного стану

Повномасштабне російське вторгнення вплинуло на харківські театри та максимально ускладнило їхню роботу. Наразі через безпекові обмеження театри Харкова не можуть приймати глядачів.

Завідувачка літературної частини Харківського державного академічного українського драматичного театру імені Тараса Шевченка Маргарита Корнющенко каже, що в самому театрі вони мають право здійснювати тільки внутрішню репетиційну роботу. Тому часто вистави доводиться грати на майданчиках, які не пристосовані для театральної діяльності, однак є безпечнішими. Здебільшого це невеликі підвальні приміщення, що значно менші за театральні сцени. Найчастіше вистави проходять у приміщенні ART AREA ДК, а з 11 листопада актори театру гратимуть в «ЄрміловЦентрі».

– Харків лишається одним з небагатьох великих міст, де театрам не дають дозволу на роботу. Це надзвичайно ускладнює ситуацію та демотивує. Багато театралів поїхали, відповідно скоротився репертуар. Наразі вони не повертаються у Харків саме через те, що не мають можливості працювати повноцінно, – говорить Маргарита Корнющенко.

У Харківському національному академічному театрі опери та балету імені М. В. Лисенка, щоб почати давати вистави у Харкові, облаштовують під концертний зал підвальне приміщення, яке використовується як бомбосховище. Як зазначають у ХНАТОБі, простір вийшов дуже стильним, затишним та з гарною акустикою.

27 жовтня артисти Схід Опера провели концертну репетицію, однак поки що не можуть запросити глядачів на вистави.
– Поки ми не можемо запросити глядачів, але я обіцяю зробити все можливе, щоб цей майданчик запрацював для харків’ян, – зазначає генеральний директор – художній керівник ХНАТОБу Ігор Тулузов.

Шанс для театрів

Наразі митцям та театрам доводиться підлаштовуватися під обставини і не тільки адаптувати вистави під безпечні майданчики, а й шукати позабюджетні кошти, щоб робити щось значуще.

Так, театр імені Шевченка переміг у грантовій програмі «Стабілізаційний фонд культури та освіти 2023 Федерального міністерства закордонних справ Німеччини та Goethe-Institut» та отримав 25 тисяч євро. Цьогоріч театр став єдиним переможцем у програмі серед закладів Харкова.

– Через війну Goethe-Institut посилив грантові програми саме для українців, один з них ми й виграли. Таким чином німецька держава через Goethe-Institut дуже підтримує Україну та допомагає, зокрема, театралам, – каже Маргарита Корнющенко.

Наразі театр, як і всі інші в Харкові, не може запрошувати глядачів і заробляти гроші своєю діяльністю. Через це театрали не мають можливості робити масштабні вистави. Завдяки гранту йде підготовка до створення нового проєкту «Шевченко 2.0».

– Ми змушені переробляти старі декорації, грати на маленьких непідходящих майданчиках та адаптувати матеріал під них. Завдяки гранту з’явилася можливість зробити щось без огляду на ці неприємності, – говорить Маргарита Корнющенко, яка також є менеджеркою проєкту «Шевченко 2.0».

Чого чекати від вистави

За словами менеджерки, «Шевченко 2.0» буде музичною виставою, яку створять у сучасній театральній, візуальній та аудіальній естетиці за спеціально написаним лібрето.

– Це буде своєрідний альбом віршів Тараса Шевченка в сучасному аранжуванні. Фінальним результатом проєкту має стати театральна вистава. Вона буде музичною, сучасною, експериментальною, – пояснює Маргарита.

Наразі команда займається виготовленням декорацій та костюмів, написанням п’єси, музичного супроводу та мультимедіа. Як зазначає менеджерка, саме на це театрали і здобули грант.

Попри заборону на публічні виступи, проєкт «Шевченко 2.0» розробляють саме під велику сцену театру імені Шевченка. У планах – завершити підготовку всіх елементів вистави, включно з репетиціями, до кінця сезону 2023/2024, тобто приблизно до червня-липня 2024 року.

– Якщо в нас буде можливість на той момент зіграти прем’єру в своєму приміщенні, ми будемо щасливі! Якщо ні, будемо шукати можливості зіграти в інших місцях або містах та чекатимемо можливості грати її у себе, – ділиться Маргарита.

Ще однією можливістю для авторів презентувати свою виставу є художня зйомка з кількох камер, планів та певним монтажем, однак учасники проєкту бажають презентувати її наживо. Стосовно цього питання їх чекатиме голосування.

До речі, 1 листопада представники Харківської обласної ради провели зустріч з театралами, на якій шукали можливості, як не позбавляти глядачів доступу до творчості театралів і не дати самим театрам зникнути. Для цього в театрах хочуть запровадити практику запису виступів або їх онлайн-трансляцію.

– Це дасть можливість зберегти трупи та репертуар театрів, оновити його, отримувати гроші, користуючись «електронною купівлею» квитків на наші онлайн-вистави. Дасть можливість глядачу в будь-яких куточках світу насолоджуватися майстерністю харківських акторів, доробком харківських культурних діячів, – говорить заступниця голови Харківської обласної ради Валерія Дзюба.

Як стверджують в облраді, театрали таку ідею підтримали. 

Зіркова команда

Маргарита Корнющенко зазначає, що однією з причин, чому саме вони отримали грант, стала зіркова команда, яка працюватиме над проєктом.

Вистава буде створена за участю трупи театру імені Шевченка, а до складу постановочної групи увійшли незалежні митці з Харкова та Києва: драматург Дмитро Терновий, автор поетичної адаптації Борис Гриньов, режисер Олександр Ковшун, художник Костянтин Пономарьов, виконавець головної ролі – співак EL Kravchuk.

Писати п’єсу за мотивами поезії та біографії Шевченка, а саме його щоденників, буде Дмитро Терновий – харківський драматург та лібретист. Він переможець національних та міжнародних літературних і драматургічних конкурсів, засновник «Театру на Жуках».

Один з найвідоміших харківських фешн-дизайнерів Костянтин Пономарьов буде займатися костюмами та декораціями.

– Він дуже освічений, обізнаний і, що для нас важливо, він людина з високим естетичним смаком і сучасним баченням усього. Костянтин зможе надати проєкту дуже гарну і концептуальну естетичну художню форму, – розповідає Маргарита.

Всі компоненти підготовки об’єднувати в одну виставу буде режисер театру імені Шевченка Олександр Ковшун.

– У нього експериментальні вистави, є дуже сміливі постановки, на які по-різному реагують у нас, але вони мають визнання за кордоном на різних фестивалях. Усього він брав участь у 35 таких заходах у 10 країнах світу, – каже Маргарита.

Хоча наразі триває лише початкова стадія підготовки вистави, автори проєкту вже роздумують над акторським складом. П’єса буде написана або з урахуванням конкретних людей, або залежно від того, з ким можна працювати, оскільки багато акторів виїхали з міста з початку повномасштабного вторгнення.

– Ми визначилися з головним героєм – це Тарас Шевченко, якого будуть втілювати двоє виконавців. EL Kravchuk, який буде грати більш ліричну, сентиментальну складову цього образу, і один з акторів нашого театру, який втілюватиме шевченківський вольовий початок. Щодо всіх інших персонажів, саме зараз ми цей пазл складаємо, – розповідає Маргарита Корнющенко.

Як усе починалося

Як зазначає менеджерка проєкту, ідея «Шевченко 2.0» з’явилася незадовго до початку повномасштабного вторгнення і вже тоді почала потроху розроблятися. Однак втіленню завадила війна.

– Проєкт розпочався з ідеї Бориса Гриньова та естрадного співака EL Kravchuk записати музичний альбом на вірші Тараса Шевченка в сучасному аранжуванні, з якою вони прийшли до нашого театру. Нам ідея сподобалася, і далі вона переросла у створення музичної вистави, складовою якої стане живе виконання EL Kravchuk пісень, – пояснює Маргарита Корнющенко.

Через війну проєкт був додатково переосмислений, адже, як зазначає пані Маргарита, вистава – це можливість дати нове звучання та бачення тим пророчим текстам Шевченка, які дуже актуалізувало наше сьогодення.

– З війною ідея проєкту актуалізувалася, оскільки тексти Шевченка просякнуті одвічною екзистенційною боротьбою, яку веде українська нація, у них дуже багато мудрих настанов та цінних думок. Саме в цьому напрямі ми хочемо їх підняти, озвучити, надати сучасну цікаву форму для того, щоб якомога більше людей почули та зрозуміли, – підкреслює менеджерка проєкту.

Нагадаємо, зараз харківські театри не працюють. Вони не отримали дозволів від рятувальників, оскільки в будівлях театрів немає повноцінних укриттів. 

Нагадаємо також, як харківські артисти подарували свято дітям Південної міської громади.

Більше новин Харків читайте на нашому сайті.

Автор: Олександр Манченко