Жителі села на Харківщині залишилися без автобусного сполучення

24.07.2019 12:21 Область Online
Фото: globyne-rada.gov.ua Фото: globyne-rada.gov.ua
Село Леміщине розташоване приблизно за 30 км від Золочева, живуть у ньому переважно пенсіонери. Тут немає ані магазинів, ані аптеки, ані пошти, ані транспортного сполучення з іншими населеними пунктами району. Колись автобус ходив хоч раз на тиждень, але вже понад місяць і його скасовано.

Тетяні Поваренко 67 років, вона наймолодша пенсіонерка в Леміщиному. Для того щоб придбати продукти, ліки і взагалі якісь речі, жінка вимушена йти кілька кілометрів з рідного села до найближчого – Морозової Долини. Раз на тиждень, по середах, звідти їздить автобус до Золочева. Був період, коли й до Морозової Долини автобус не ходив, жителі цих сіл були в повній ізоляції.
За словами жінки, «остання версія» скасування маршруту – лісопосадка, через яку проходить дорога, надто заросла, гілки дерев шкрябають автобус, а той, за словами перевізника, коштує близько трьох мільйонів гривень.

– У Морозову Долину певний час через гілки дерев автобус також не ходив, але місцевий аграрій Віктор Бєлінський (голова ФГ «Альфа», депутат Харківської обласної ради. – Ред.) дав команду пообрізати їх. А до нас і дорога погана, і хащі на дорозі, – жаліється Тетяна Поваренко. – Тож ми зараз 1,5 кілометра пішки до Морозової Долини ходимо, а ми тут усі немолоді, хтось «на трьох», а хтось – і «на чотирьох ногах» ходить. Та й розклад автобуса не надто зручний. Із Морозової Долини відправляється о 9.30, о 10.30 прибуває до Золочева. Назад відправляється о 16.30. Однак о четвертій всіх виганяють з автостанції, тому що вона зачиняється, і люди в дощ, сніг, спеку змушені чекати транспорт на вулиці. А середній вік пасажирів близько 70 років.

Пані Тетяна каже, що до кого вони з односельцями тільки не зверталися – і до місцевої влади, і до перевізника, і до начальника автостанції, а віз і нині там.

– Були сподівання на об’єднану громаду, обіцяли, що буде краще... Всюди нам кажуть, що ми невигідний рейс. Так, у нас одні пенсіонери, їздять безкоштовно. Колись двоє пасажирів їде, колись п’ятеро. Я розумію, що невигідно. Але що нам робити? Помирати живцем? Живемо в 21 столітті, – у відчаї каже жінка.

Глибока проблема

У Харківській облдержадміністрації кажуть, що внутрішні районні маршрути – це не їх зона відповідальності, а райдержадміністрацій, а у випадку з Леміщиним – швидше, Золочівської об’єднаної громади, до складу якої входить це село.

– Ми відповідаємо за ті маршрути, що виходять за межі району. Сполучення Золочів – Харків працює нормально, – зазначив «СК» начальник Управління з питань транспортної інфраструктури, торгівлі та фінансових ресурсів ХОДА Володимир Наконечний.

У Золочівській райдержадміністрації також від проблемного маршруту відхрестилися, бо наразі це «зона впливу» об’єднаної громади.

– Зараз за це відповідає ОТГ, яка перебрала на себе всі повноваження, серед них і щодо внутрішнього сполучення, – повідомив «СК» на той момент ще голова Золочівської РДА Ігор Гурін (11 липня Президент України звільнив сімох очільників РДА на Харківщині, у тому числі й Ігоря Гуріна. – Авт.).

Водночас Ігор Гурін зазначив, що знає про проблему, бо коріння її йдуть ще у 2012 рік.

За його словами, до 2012-го всі тендери на перевезення в районі проводила РДА. Маршрути розігрувалися пакетом, тобто до вигідного доважком невигідний ішов. А у 2012 році правила гри змінилися, і тендери на маршрути, що виходять за межі району (а зазвичай саме вони є вигідними), почала проводити облдержадміністрація.

– Коли такі тендери проводилися в районі, маршрути розігрувалися пакетом, бо є маршрути вигідні, є невигідні. Як правило, вигідні ті, що прямують на Харків. За рахунок них утримувалися невигідні маршрути по селах. Після 2012 року район уже не може ніяк вплинути на перевізників, бо всі вигідні маршрути забрала до себе ХОДА. Минулого року було створено Золочівську ОТГ. Той пакет, який залишився в районі, нікому з перевізників не цікавий, тричі проводилися тендери, і жодного разу вони не відбулися, – пояснив пан Гурін.

Екс-керівник Золочівської РДА розповів, що місцева влада пробувала домовитися з приватними перевізниками. Ті спробували, а потім дійшли висновку, що для них це зовсім невигідно, навіть якщо б всі пасажири платили за проїзд. А на тому ж маршруті більшість пільговиків.

Але є й інший бік цього гострого питання – погана дорога та посадка, яка дуже розрослася.

– Ця посадка розташована поза межами Золочівського району – у Богодухівському. Ось така колізія. Але навіть якщо б вона була в межах Золочівського району, то законних алгоритмів її розчистити наразі не існує. Бо немає господарів таких посадок, – пояснив Ігор Гурін. – Якщо голова дасть розпорядження почистити посадку, то завтра його арештують, бо це буде перевищення службових повноважень.

Він також повідомив, що раніше всі посадки були на балансі КП «Агроліс». Зараз цього підприємства вже немає, а посадки на баланс нікому не було передано.

– Щоб отримати посадку на баланс, потрібно зробити великий обсяг роботи, наскільки я знаю, ця робота розпочалася в об’єднаній громаді. Але знову ж таки ця частина посадки, де проходить дорога до Леміщиного, розташована в межах Богодухівського району, – додав Ігор Гурін.

У Золочівській ОТГ запевнили, що про проблему жителів села Леміщине знають. Наразі керівництво об’єднаної громади ламає голову над її розв’язанням, але поки що не мають відповіді на це гостре питання.
– Там у незадовільному стані дорога, також дуже посадка розрослася. Через це перевізник не хоче туди їздити. Інша причина – у цьому селі залишилося 15 хат, тож економічної вигоди туди їздити в перевізника також немає, – констатує ситуацію заступник Золочівського селищного голови Олексій Попов. – Я розумію людей, які там живуть. Але ми не можемо примусити їздити туди перевізника, бо це збитковий маршрут. А в громаді свого комунального автобуса немає, і можливості його утримувати поки що також немає. Золочівська громада велика, дуже багато шкіл, садочків тощо. На сьогодні вирішення цього питання немає, але ми думаємо, що робити з цим селом. Людей кидати не можна.


 У тему

Проблема з внутрішнім сполученням була й у Коломацькому районі. Однак після створення ОТГ її було розв’язано коштом об’єднаної громади.

За словами очільника Коломацької ОТГ Володимира Гуртового, до об’єднання в Коломацькому районі взагалі не було внутрішнього перевезення. АТП «Валківське» стверджувало, що це їм невигідно. Тож на першій сесії об’єднаної територіальної громади, у листопаді 2017-го, голова ОТГ запропонував депутатам ідею безкоштовного проїзду всередині району. Ті підтримали це, тож сьогодні всі жителі Коломацької ОТГ мають можливість безкоштовно дістатися районного центру. Автобус курсує за чітким графіком: у певні села двічі на тиждень, в інші – один раз.

Із квітня 2017 року соціальний автобус запровадили й у Нововодолазькій ОТГ. Автобус безкоштовно перевозить соціально незахищені верстви населення маршрутом АС Нова Водолага – с. Щебетуни (АС Нова Водолага – пл. Мотики – Нововодолазька ЦРЛ – с. Ордівка – с. Нова Мерефа – с. Щебетуни).

Читайте також: Пригоди Гарварду в Новій Водолазі

Юлія Міронюк