Організація контролю за виконанням місцевого бюджету

27.12.2013 15:41 Економіка

УДК 336.148:352

Герц Катерина Миколаївна
слухач магістратури за спеціальністю
«Економіка організації»
«Державна служба»
ХНЕУ ім. С. Кузнеця

Організація контролю за виконанням місцевого бюджету


Анотація. Розглядається необхідність організації контролю за виконанням місцевого бюджету для ефективного використання бюджетних коштів місцевих бюджетів. Проаналізовано погляди вітчизняних вчених щодо змісту поняття "місцевий бюджет".

Ключові слова: бюджет, фінансові ресурси, державний фінансовий контроль, об'єкти контролю.

Аннотация. Рассматривается необходимость организации контроля за исполнением местного бюджета для эффективного использования бюджетных средств местных бюджетов. Проанализированы взгляды отечественных ученых относительно содержания понятия "местный бюджет".

Ключевые слова: бюджет, финансовые ресурсы, государственный финансовый контроль, объекты контроля

Annotation. Consider the need for control over execution of the local budget for the efficient use of local budgets. The views of local scientists about the meaning of "local budget".
Keywords: budget, financial resources, public financial control, real control.

Актуальність зазначеної теми зумовлена необхідністю посилення контролю за використанням коштів місцевого бюджету, які є основою фінансового забезпечення діяльності місцевих рад і місцевих державних адміністрацій, а також є запорукою розвитку соціальної інфраструктури та утримання місцевого господарства. Щороку місцеві бюджети набувають дедалі більшої ваги як за обсягом фінансових ресурсів держави, так і в соціально-економічному аспекті регіонів, де проживає переважна частина населення України.

Чимало вітчизняних науковців, серед яких: Пасічник Ю. В., Кириленко О. П., Фішер С. І. та інші [1-3] в своїх працях звертали увагу на необхідність більш ретельного дослідження зазначеного питання.

Обсяги фінансових ресурсів, що перебувають у розпорядженні місцевих органів влади, постійно мають тенденцію до зростання. Місцеві бюджети в Україні вимагають перегляду підходів до організації державного фінансового контролю за їх виконанням.
Місцеві бюджети – це система формування, розподілу і використання фінансових ресурсів для забезпечення місцевими органами влади покладених на них функцій і завдань – як власних, так і делегованих [4].

Організація та принципи побудови місцевих бюджетів, їх структура, взаємозв’язок між окремими ланками бюджетної системи залежать від державного устрою України [4].
Місцеві бюджети є основними фінансовими планами кожної адміністративно-територіальної одиниці. Метою роботи органів місцевого самоврядування є суттєвий вплив на суспільні та соціальні процеси, які включають бюджетні призначення, встановлені рішеннями про місцевий бюджет на відповідний рік, на конкретні цілі, що пов’язані з реалізацією регіональних програм, перелік яких визначений Бюджетним кодексом [5].

Економічне життя регіонів, зокрема формування дохідної частини місцевих бюджетів, вимагає ретельнішої оцінки стану використання фінансових ресурсів місцевими органами влади для виявлення резервів доходів місцевих бюджетів.

Головною особливістю здійснення державного фінансового контролю місцевих бюджетів в Україні є те, що суб'єктом державного фінансового контролю є держава, яка проводить контроль в централізованому порядку. Підставою для цього є унітарний державний устрій України.

Відповідно до діючого законодавства [5] функція контролю використання коштів місцевих бюджетів покладена на Міністерство фінансів, Державну фінансову інспекцію України, органи Державної казначейської служби України та місцеві державні адміністрації. На практиці такий контроль здійснює Державна фінансова інспекція України, а також Державна казначейська служба України, яке виконує виключно функцію поточного документального контролю. Практика послідуючого фінансового контролю, яку на рівні місцевих бюджетів реалізує Державна фінансова інспекція України, засвідчує наявність порушень і проблем у виконанні місцевих бюджетів в тому числі у цільовому використанні бюджетних коштів.

При виборі об'єктів контролю за виконанням місцевих бюджетів в частині доходів слід звернути увагу на повноту відрахувань платниками податку з доходів фізичних осіб (шляхом звірки з органами Міністерства доходів і зборів України), повідомлення від правоохоронних органів, ЗМІ та громадян про наявність фінансових порушень, а також вивчення, збір даних та уточнення недоїмки з надходжень податку з доходів фізичних осіб до бюджету, факти повідомлень через телефон довіри тощо. При виборі об'єктів контролю виконання місцевих бюджетів за видатками слід враховувати: наявність у затверджених бюджетах капітальних видатків; наявність місцевих бюджетних програм та затверджених видатків для їх фінансування; наявність субвенцій капітального характеру; наявність операцій за видатками бюджету розвитку; невиконання, або неповне виконання вимог і пропозицій за результатами попередніх контрольних заходів; неприйняття або несвоєчасне прийняття рішення про затвердження місцевого бюджету; наявність операцій із використання благодійної та спонсорської допомоги; повідомлення від правоохоронних органів, громадян про наявність порушень бюджетного законодавства.

Оцінка інших ризиків та їх систематизація, виходячи з проведеного моніторингу й аналізу, має бути визначальною при виборі контролю виконання місцевого бюджету.
Також важливим є вибір форм контролю, який пов'язаний із запровадженням державного фінансового аудиту. Вибір форм здійснення державного фінансового контролю стосується не лише контрольних заходів із виконання місцевих бюджетів, а й суб'єктів господарювання, які засновані органами місцевого самоврядування. Практика вказує на доцільність та високу ефективність контролю місцевих бюджетів шляхом проведення аудиту, що дає змогу комплексно оцінити стан виконання місцевого бюджету — як з точки зору дотримання бюджетного процесу на всіх його стадіях, законності операцій із бюджетними коштами, так і щодо ефективності управління комунальним майном усіма суб'єктами на місцевому рівні.

Таким чином своєчасне та оперативне виявлення передумов, що призводять до проблем у виконанні місцевих бюджетів, дозволить скоординувати зусилля на виправлення помилок та недопущення негативних фінансових наслідків. Тому потрібно організувати контроль за виконанням місцевого бюджету, що складається з контролю за дотриманням процедури складання, розгляду і затвердження бюджету, його виконання; контролю за виконанням бюджетного і податкового законодавства; контролю за правильністю формування дохідної частини бюджету; перевірки цільового використання бюджетних коштів і коштів позабюджетних фондів; контролю за правильністю ведення бухгалтерського обліку і звітності в установах бюджетної сфери.

Список використаних джерел:

1. Фишер С. И. Экономика / С. И. Фишер, Р. Дорнбуш, Р. Шмалензи. – М.: Изд. "Наука",1993. – 660 с.
2. Кириленко О. П. Місцеві бюджети України (історія, теорія, практика) / О. П. Кириленко. – К. : НІОС, 2000. – 384 с.
3. Пасічник Ю. В. Бюджетна система України та зарубіжних країн : навч. посібн. / Ю. В. Пасічник. – К. : Вид. "Знання-прес", 2002. – 495 с.
4. Бюджетний кодекс України. Прийнятий 21 червня 2001 року № 2542-ІІІ // Голос України. – 24 липня 2001 р. – № 129.
5. Порядок казначейського обслуговування місцевих бюджетів за доходами та перерахуванням міжбюджетних трансфертів : Наказ Державного казначейства № 17 від 31.01.2002 р. // Голос України. – 2002. – № 1.
6. Про місцеве самоврядування : Закон України // Голос України. – 1997. – № 102(1062). 

Автор К.М. Герц 

Науковий керівник Г.М. Шумська

Джерело: SLK
Автор: Администратор сайта