Щоб зареєструвати майно, слід іти до нової установи - Укрдержреєстру

Щоб зареєструвати майно, слід іти до нової установи - Укрдержреєстру

http://www.segodnya.ua

З нового року реєстрація права на квартиру, будинок чи земельну ділянку відбуватиметься по-новому.

Замість Бюро технічної інвентаризації ваше майнове право реєструватимуть новостворена структура – Державна реєстраційна служба України (Укрдержреєстр) – і нотаріуси. Чи стане нова процедура реєстрації речових прав більш простою та зручною, спробуємо розібратися.

Техінвентеризація стала необов’язковою 

З нового року, щоб оформити, наприклад, квартиру, придбану на вторинному ринку житла, йти до БТІ за документами взагалі не доведеться. Проведення технічної інвентаризації об’єкта перед його продажем стане необов’язковою процедурою та залишиться на розсуд сторін договору – покупця та продавця.

За старою схемою БТІ в місячний термін повинно провести технічну інвентаризацію, наприклад, квартири й видати витяг з Реєстру прав власності на нерухоме майно. Після чого треба йти до нотаріуса, який засвідчить операцію з нерухомістю та зареєструє її. Останньою ланкою реєстраційного ланцюжку є знову ж таки БТІ, яке у 14-денний термін реєструє право власності на квартиру.

До нового року діє саме такий формат реєстрації прав на нерухоме майно, а з 1 січня 2013-го за БТІ залишаються тільки функції проведення технівентаризації (як ми вже зазначали, не буде обов’язковою в більшості випадків). Засвідчувати операції купівлі-продажу, реєструвати право власності на квартиру будуть нотаріуси – як державні, так і приватні.

– Для здійснення операцій з купівлі-продажу нерухомості громадянам і юрособам потрібно буде звертатися тільки до нотаріуса. Нотаріус перевірить приналежність продавцю об’єкта нерухомості в Реєстрі, який тепер ведуть БТІ, проведе державну реєстрацію прав продавця в новому державному реєстрі, засвідчить договір купівлі-продажу квартири й на підставі нього проведе державну реєстрацію прав власності покупця, наприклад, на квартиру, – повідомив голова Державної реєстраційної служби України Леонід Єфіменко, перебуваючи з робочим візитом у Харкові.

Він зазначив, що згідно з новими законодавчими нормами нотаріуси реєструють операції з купівлі-продажу квартир (зокрема, з іпотекою), оформляють спадок, а державні реєстратори реєструють операції з новими житловими будинками й земельними ділянками. Також саме Укрдержєєстр видаватиме свідоцтва про державну реєстрацію речових прав на нерухомість, які сьогодні видають місцеві органи влади.

– На сьогодні існує три реєстри: реєстр речових прав, реєстр обтяжень та реєстр іпотек. Усі ці реєстри з 1 січня зупиняють свою діяльність і буде формуватися Єдиний державний реєстр речових прав на нерухоме майно. Але інформація, яка міститься в цих реєстрах, нікуди не зникає. Реєстраційна служба користуватиметься цими даними й переноситиме їх до Єдиного реєстру речових прав. Права на нерухоме майно та обтяження на майно, що були зареєстровані до 1 січня 2013 року, визнаються державою, – зазначив Леонід Єфіменко.

Він додав, що в обов’язковому порядку «перереєструвати» право на нерухомість необхідно тільки в разі, якщо виникла необхідність її відчуження (наприклад, продажу). У такому випадку «перереєстрацію» речових прав на нерухоме майно проводитиме нотаріус, який перевірить інформацію у «старих» реєстрах і перенесе її до «нового».

Районні реєстраційні служби готові до праці

З нового року державні реєстратори також видаватимуть витяги, інформаційні довідки, виписки з Єдиного реєстру речових прав. Таким чином майбутній покупець може направити відповідний запит до Укрдержреєстру та дізнатися про можливі обтяження щодо цього майна.

Наприклад, власник квартири взяв її в іпотеку або вона фігурує в якихось судових розглядах.
– У подальшому ми плануємо відкрити вільний доступ до інформації, що стосується об’єктів нерухомого майна, земельних ділянок, щоб будь-який громадянин бачив: цей об’єкт у заставі, на нього діє яке-небудь обтяження, він у приватній, державній чи комунальній власності. Безумовно, у цій базі даних не міститимуться дані про власників майна, адже це вже приватна інформація, – зазначив Леонід Єфіменко.

Він повідомив також, що процедура оформлення документів з видачею свідоцтва про право власності триватиме 14 днів, а до 2014 року цей строк скоротиться до п’яти робочих днів.
За державну реєстрацію права власності необхідно сплатити мито в сумі 119 грн, мито за реєстрацію інших речових прав (наприклад, обтяження, заборони), а також витяг із свідоцтва про реєстрацію складе 51 грн. При цьому певні категорії громадян матимуть пільги.

– Усі пільги, які передбачено у Декреті «Про державне мито» для чорнобильців, інвалідів та інших категорій, розповсюджуються і на реєстрацію речових прав на нерухоме майно й землю. Пільги передбачаються у формі звільнення від сплати мита чи його часткової сплати. Хочу уточнити, що коли речові права реєструватимуть нотаріуси, то громадянин сплачує плату за посвідчення правочину – тобто, за конкретну нотаріальну дію – і мусить заплатити державне мито за реєстрацію речового права, – повідомив Леонід Єфіменко.

Реєстраційна служба Харківського міського управління юстиції практично готова до роботи в нових умовах. З 1 січня 2013 року вона працюватиме за адресою: вул. Короленка, 16 (з понеділка до суботи).

В області також створено структурні підрозділи Укрдержреєстру – районні реєстраційні служби.
– Служби укомплектовано більше ніж на 90 % спеціалістами, які пройшли відповідне навчання, забезпечено необхідною технікою, – повідомив начальник реєстраційної служби Головного управління юстиції у Харківській області В’ячеслав Ус. – Оскільки з 30 грудня БТІ закінчує приймати документи, чергові спеціалісти в районних службах працюватимуть 1 і 2 січня. Люди зможуть як звернутися по консультацію, так і подати документи на реєстрацію. Реєстраційна служба Харківської області готова до виконання покладених на неї функцій, – запевнив її керівник.

Процедура стане більш якісною

Наскільки ефективною буде нова процедура реєстрації речових прав – покаже час. Сьогодні в Укрдержреєстрі визнають, що хоча для нотаріусів реєстраційні процедури річ звична й технічно вони готові до нової роботи, але все ж таки залишаються побоювання щодо зловживань з їх боку.

– На нотаріуса покладається додаткова функція – реєстрація речових прав. З точки зору безпеки цивільного обігу, можливо, це й не правильно, – розповідає Леонід Єфіменко, – адже з одного боку, нотаріус посвідчив би правочин про транзакцію, а інша уповноважена особа зареєструвала б це право, тобто, був би контроль над діями нотаріусу. Але електронну програму реєстрації побудовано таким чином, що при неправильному посвідчені правочину або якщо документи не відповідатимуть законодавству чи буде поданий неповний пакет документів, то система таку інформацію не прийме. Є всі підстави казати, що на сьогодні нотаріуси в більшості своїй зможуть виконувати нову функцію.

Державний нотаріус Шостої харківської держнотконтори Ольга Головащенко повідомила «СК», що з нового року на нотаріусів буде покладено повноваження щодо здійснення функцій державного реєстратора речових прав на нерухоме майно (прав власності, користування, сервітутів) і обтяжень (заборон, застав, іпотек тощо), які виникають при вчиненні нотаріальних дій. На думку нотаріуса, зміни жодним чином не зашкодять правам громадян, навпаки – реєстраційна процедура стане більш якісною.

– Передаючи право такої реєстрації за нотаріально посвідченими правочинами та виданими свідоцтвами в компетенцію нотаріату, законодавець мав на меті те, щоб сама державна реєстрація права чи обтяження стане більш якісною і гарантованою з юридичної точки зору. Адже саме нотаріус може не тільки перевірити правильність оформлення документів на стадії укладання угоди, а й попередити порушення прав і законних інтересів громадян. Більше того, дана процедура буде значно скорочена за часом – відомості до Реєстру вноситимуться в день учинення нотаріальних дій, тим самим буде наближено функціонування цієї процедури до принципу «єдиного вікна», інакше кажучи, громадяни, після посвідчення угоди в нотаріуса, зможуть відразу ж зареєструвати відповідне право чи (або) обтяження на нерухомість у цього нотаріуса, – розповіла Ольга Головащенко.

Вона додала, що також спрощується одночасне посвідчення договорів купівлі-продажу майна під заставу цього ж майна, що суттєво поліпшує умови іпотечного кредитування.
Звикати до нового завжди складно, але, як запевняють експерти, нові реєстраційні правила гри – це крок до європейських стандартів реєстрації речових прав. Залишилось зовсім небагато часу, щоб переконатися, наскільки зручно стало зареєструвати квартиру чи земельну ділянку.
Уже сьогодні про особливості нової процедури реєстрації майна можна дізнатися за телефоном «гарячої лінії» харківської обласної реєстраційної служби (057) 751-84-72.

Юрій Борщ, матеріал з газети "Слобідський край" №150 від 15.12.2012

За матеріалами:СЛОБIДСЬКИЙ КРАЙ