Що потрібно врахувати при новому поділі на райони та області

Що потрібно врахувати при новому поділі на райони та області

Фото: Харківська облрада

Подальший розвиток реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади, місцеві вибори на новій територіальній основі, бюджети і фінанси – такі теми звучать на зборах Української асоціації районних та обласних рад, які проходять 24–27 вересня на Одещині.

Суперечливий район

Ключове обговорення на засіданні УАРОР стосувалося другого етапу децентралізації – реформування адміністративнотериторіального устрою країни. 25 вересня в Затоці відбулася нарада-семінар «Актуальні питання реформування районного рівня». На семінарі керівники місцевих рад розглянули механізми формування нових спроможних (укрупнених) районів, обговорили повноваження виборних органів на субрегіональному рівні, а також говорили про нормативне забезпечення децентралізації.

На думку президента УАРОР, голови Харківської обласної ради Сергія Чернова, питання формування субрегіонального рівня є сьогодні ключовими, адже базовий рівень уже має
певне підґрунтя у створених ОТГ та в перспективних планах об’єднання.
– Район залишається досі тією адміністративною одиницею, яка викликає чимало суперечливих тверджень і міркувань з боку експертів. Тому слід напрацювати єдиний і уніфікований
для всієї держави підхід, – зауважив Сергій Чернов.
На його думку, повноваження мають бути визначальними при поділі країни на райони.
– Ті повноваження, які громада на базовому рівні неспроможна виконувати, вона має передавати на субрегіональний рівень з урахуванням специфіки кожної території. Бо поділ областей на
райони, а потім пошук для районів повноважень – хибний підхід до адміністративно-територіальної реформи, – зазначив голова Харківської облради.

Новий формат

Також під час семінару Асоціація схвалила звернення до Президента, голови Верховної Ради та прем’єр-міністра стосовно першочергових заходів реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади. У своєму зверненні Асоціація висловлюється на підтримку урядового законопроекту «Про внесення змін до Конституції України», яким запропоновано низку змін щодо децентралізації державної влади в Україні. На думку членів УАРОР, документ розмежовує повноваження в системі органів місцевого самоврядування та виконавчих органів різних рівнів за принципом субсидіарності, що відповідає Європейській хартії місцевого самоврядування.

Відповідно до змін, які пропонуються, основні повноваження зосереджуються на базовому рівні у громаді, а з конституційного регулювання виключаються місцеві державні адміністрації.
«Удосконалення територіальної організації влади має на меті підвищення рівня якості життя у всіх сферах, надання високоякісних та доступних публічних
послуг, задоволення інтересів громадян та їх узгодження з інтересами держави і територіальних громад», – йдеться в документі.

Вибори та майданчики для спілкування

Представники місцевих рад вважають, що для проведення місцевих виборів на новій територіальній основі треба негайно ухвалити низку законодавчих актів. На їх думку, треба закріпити
в Конституції можливість утворення обласними та районними радами виконавчих органів, ухвалити закон про адмінтерустрій, з урахуванням обговорень стосовно формування спроможних районів, внести зміни до виборчого законодавства, оновити законодавство про місцеве самоврядування та держадміністрації, внести зміни до Бюджетного
та Податкового кодексів з урахуванням розмежування повноважень і запровадити державний нагляд за діяльністю органів місцевого самоврядування.

Також під час зборів ішлося про пошук  майданчиків та форм діяльності, які будуть ефективними для всіх рівнів місцевого самоврядування. Зокрема, на думку Сергія Чернова, необхідно поновити майданчик комунікації, де голови обласних рад могли б на державному рівні порушувати болючі для регіонів питання.

– Таким майданчиком раніше був Національний конгрес місцевого самоврядування. Були часи, коли конгрес місцевого самоврядування працював активно. Туди входило по сто
чоловік від кожної з трьох національних асоціацій. Вважаю, що потрібно відновити цю роботу на теренах України, адже досвід західних країн свідчить, що там, де потужно працюють
національні конгреси та асоціації, інтереси громад захищені значно краще, – сказав голова обласної ради.

Також, за його словами, голова Верховної Ради України Дмитро Разумков погодився з доцільністю поновлення діяльності Консультативно-дорадчої ради при голові ВРУ.

Інсулін і пільговики

Обговорення на засіданнях УАРОР торкнулося і проекту Державного бюджету 2020 року. Керівники рад проголосували за напрацьовані раніше пропозиції, які будуть направлені від регіонів на адресу керівництва держави. Члени Асоціації пропонують збільшити фінансування на лікування орфанних хвороб і забезпечення інсуліном; передбачити адресну субвенцію для надання послуг переселенцям; направити рентну плату у спеціальний фонд для розвитку регіонів.

Чутливим питанням для всіх областей було перевезення пільгового контингенту та виплата компенсацій за витрати перевізників. У деяких регіонах питання наближається до соціального вибуху. Розглядаються різні механізми для зменшення напруги, але головне, підкреслюють представники областей, на рівні держави слід визначитися з переліком пільг, їх обсягом і джерелами фінансування.

– Держава має чесно сказати, що саме ми залишаємо для наших громадян на пільговій основі, – говорить Сергій Чернов. – Зазначу, що навіть значно успішніші країни не дозволяють собі
такий широкий перелік пільг. Отже, державне регулювання потрібне і в цій сфері.

Матерiaли по темі

subscription
Підписка на розсилку
Хочу отримувати головні новини:
Підписка на розсилку
Хочу отримувати головні новини: