Історія Харківської області: що планували та будували 50 років тому

05.02.2022 13:30 Хронограф
Колаж: "Слобідський край" Колаж: "Слобідський край"

А ви знали, що в січні 1972 року харківські проєктувальники завершували роботи над кресленнями перших в Україні та найбільших у СРСР молокопроводів? А про те, що саме 14 січня «народився» готель «Турист» – цього року він відзначив своє 50-річчя? Що ще будували на Харківщині рівно 50 років тому, в січні 1972 року – читайте в нашому огляді.

Будівництво метро в Харкові було справою всієї області: докладно, з усіма подробицями, крок за кроком наша газета «Слобідський край» (тоді – «Соціалістична Харківщина») висвітлювала всі події «великого будівництва». До речі, а ви знали, що переймати досвід до харків'ян приїжджали московські метробудівці – не зважаючи на те, що вони мали досвід будівництва метро з 1931 року?

№ 8 від 12 січня 1972 року

Учора у метробудівців

Із сантиметрів – надпланові метри. Прокладати тунель під землею важко. А коли це доводиться робити за кесонних мов – при стисненому повітрі – зрозуміло, як складно! Зміна тривала всього 5 годин. Проте кожна ланка наскрізної прохідницької бригади Г. Д. Шевцова прагне виконати норму повної зміни – пройти не менше 80 погонних сантиметрів тунелю. На 3 сантиметри перекрила завдання ланка В. І. Михеєва, яка працювала з 3-ї години ночі до 8-ї години ранку, трохи більше – ланка В. П. Булгака, яка її змінила. До речі, Василь Петрович став за пульт прохідницького щита, машиніст якого зараз у відпустці. Про їхні успіхи відразу спо­вістила «Блискавка».

Приймаючи естафету від попередників, добре попрацювали за минулу добу ланка О. І. Короткова та інші колективи. Люди борються за кожний надплановий сантиметр гірських виробок, адже з них виростають метри. Це – добрий внесок у виконання високих соціалістичних зобов’язань метробудівців – прокласти нинішнього року 3,7 кілометра перегінних і станційних тунелів.

Перегук трудовими успіхами. У добрих справ – широкі крила. Звістка про успіх прохідників дільниці «Центр» за декілька хвилин дійшла і до «Південного вокзалу». Колектив цієї дільниці прагне ні в чому не поступатися. На укладанні станційних кілець норму виконано на 105–110 процентів. Швидко готується фронт робіт для проходки пілот-тунелю. Тут прохідники, як говориться, покажуть себе. Перегук трудовими успіхами набирає сили.

Харківське – відмінне. Все міцнішими стають зв’язки будівельників Московського і Харківського метро. Кілька днів у харків’ян були представники спеціального мостопоїзда з Москви. Вони знайомилися з обсягом робіт, матеріалами та іншими даними, пов’язаними з опоряджуванням станцій «Вулиця Свердлова» і «Комунальний ринок», до використання яких невдовзі приступатимуть.

Гості з Москви дали високу оцінку прохідницьким щитам харків’ян. І справді, щити, виготовлені колективами заводів авіаційного, транспортного машинобудування та іншими, – відмінні. Вони перекрили всі розрахункові норми: п’ять – вже закінчують другу проходку, а шостий – третю. Москвичі зажадали мати харківську техніку і в себе.

Буде ще 60 новосіль. Харків’яни особливо шанують тих, хто споруджує для міста підземну залізницю. Метробудівцям – все в першу чергу. У завершальну стадію вступили оздоблювальні роботи і на черговому будинку для них. Незабаром тут справлять новосілля ще 60 сімей.

Читайте також: Харківське метро, універсам та нові квартири: що будувалось в області 50 років тому

№ 10 від 15 січня 1972 року

Молоко під землею

Пам’ятаєте казку про молочні ріки? Так от незабаром вона стане дійсністю. Молоко транспортуватиметься не у великих бідонах та автомолоковозах, а від великим тиском бігтиме трубами, прокладеними під землею.

Молокопроводів буде два. Один довжиною понад 10 кілометрів – від радгоспу «Кутузовка» Харківського району, а другий – понад 76 кілометрів від радгоспу імені Фрунзе. Обидва доставлятимуть свіже цільне молоко у дослідне господарство «Українка».

Поліетиленові труби буде прокладено нижче рівня промерзлого ґрунту, що забезпечить доставку продукції у будь-яку пору року. Пропускна здатність молокопроводів – 30 тонн на зміну, управління їх – автоматизоване. Це перший на Україні підземний молокопровід, а за своєю протяжністю – найбільший у країні.

Над його проектом нині працює колектив Харківського відділення Укрдіпром’ясо-молокопрому під керівництвом головного інженера проекту К. Д. Бердіна. Найближчим часом робочі креслення будуть передані замовнику.

До ваших послуг, гості

На розі Московського проспекту і вулиці Стадіонної виріс новий дев’ятиповерховий готель «Турист». Тут водночас може розміститися понад 400 чоловік. До їх послуг – номери з усіма зручностями, ресторан, кіноконцертний зал, затишні холи, басейн.

Споруджували його працівники тресту «Житлобуд-3» за унікальним проектом, розробленим зональним інститутом проектування. Вчора державна комісія прийняла нову споруду.

Готель "Турист", фото: Слобідський край

На знімку: готель «Турист», фото П. Іванова

№ 14 від 21 січня

Дергачівські новосілля
У Дергачах на вулиці імені Ворошилова відкрито новий Будинок побуту. В ньому розмістились ательє пошиву і
ремонту чоловічого і жіночого верхнього одягу, чоловіча і жіноча перукарня, ательє прокату і приймальний
пункт хімчистки, майстерні по ремонту годинників та побутових електроприладів і швейних машин,
фотоательє.
На знімку: новий Будинок побуту в Дергачах.

Будинок побуту в Дергачах, фото: Слобідський край
***
Новий адміністративний корпус став до ладу на Вільшанській швейній фабриці. В ньому їдальня – на першому
поверсі, служби управління – на другому і червоний куточок із залом на
350 місць та бібліотека на третьому. У минулій п’ятирічці на території підприємства і його філіалу споруджено
кілька нових виробничих корпусів, що сприяло поліпшенню умов праці робітниць.