У Харкові пройшла унікальна балетна прем'єра

31.05.2021 15:55 Культура

"Спартак" у Харківському оперному балеті - це справжній балетний блокбастер: на сцені водночас знаходилось до 200 артистів; пошито 300 костюмів, виготовлено 80 списів, 60 мечів та щитів; 9 разів під час вистави змінюються декорації. У театрі запевняють - такого балету в Україні ще не було!

29 травня - адже прем\'єру було перенесено майже на рік із-за пандемії -  глядачі нарешті  побачили довгоочікувану виставу. Сам балетмейстер-постановник, народний артист Республіки Татарстан Георгій Ковтун відзначає, що зробив видовище, схоже на широкоформатне кіно.

 «Моя хореографія – нелегка праця для артистів: і для жінок, і для чоловіків. Але, в першу чергу, це чоловічий спектакль. Я завжди жартую, що “Спартак” – своєрідна помста танцівникам, тому що в більшості вистав жінки танцюють другі й треті акти, а чоловіки йдуть додому. А тут з початку першого акту і до останньої нотки танцюють всі», – розповідає Георгій Ковтун.

На сцені СХІД ОПЕРА прозвучала повна партитура музики великого вірменського композитора А. Хачатуряна, посилена до того ж спеціально написаними сольними й хоровими вокальними номерами, які зіграли значну роль у створенні атмосфери окремих епізодів вистави. Зазнало змін лібрето, в якому постановник дещо змінив традиційний образ ватажка римських гладіаторів, іншими стали і головні жіночі образи. У нестандартній постановці хореограф поєднав елементи акробатики та каскадерські трюки з класичною хореографією. Глядач побачив ефектні масові сцени оргій римської знаті та гладіаторських битв, пронизливо чуттєві любовні сцени і драматичний, але життєстверджуючий фінал.

Читайте також:  ХНАТОБ на вихідних: найкласичніші вистави репертуару

«Всі ці складності – виклик для артиста, це його самоствердження. Людина не може стояти на місці, вона постійно повинна підніматися на сходинку вище і вище. Коли перед артистом з\'являється складність, артист розкривається, щоб потім гордо сказати: Я можу це зробити, я можу робити трюки, я можу підкинути жінку, і в моїх руках вона буде відчувати себе впевнено. Адже всі вони спочатку бояться – це природньо, але приходить момент, коли вони роблять це легко, не замислюючись. У кожної людини є азарт, який потрібно розворушити, і сьогодні я багато в чому займаюся тим, що підштовхую артистів, а далі вони злітають самі», пояснює Георгій Ковтун.

Диригент-постановник, заслужений діяч мистецтв України Дмитро Морозов відзначає, що вистава стала серйозним випробуванням не тільки для артистів балету, а й для музикантів: «Це один з найважчих балетів для оркестру. Композитор написав його для потрійного складу, в ньому дуже багато складних епізодів, особливо для струнної групи. Але оркестр СХІД OПЕРА впорався з усіма труднощами авторської партитури».

Один з глядачів, 80-річний харків`янин Ісаак Файлер був вражений грандіозністю постановки. Він розповів, що багато років тому, у 1967 році, дивився прем`єру балету «Спартак», на якій був присутній сам Арам Хачатурян. «Обидві постановки прекрасні по-своєму», вважає він.

На прем’єрі ми не побачили жодного розчарованого глядача. Зал вибухав оплесками у кожній сцені та на всіх соло, а фінал викликав сльози. Глядачі довго не відпускали артистів та двадцять хвилин аплодували стоячи усім причетним до цієї постановки.

Керівник проєкту, перший заступник генерального директора, заслужений діяч мистецтв України Ігор Тулузов зізнається: «Для нас це був своєрідний виклик. А ще ми з`ясували, що нам треба збільшувати чоловічий склад балету».

«Унікальна музика Арама Хачатуряна і унікальна хореографія злилися воєдино – і ми побачили цей унікальний балет», – додає генеральний директор-художній керівник театру, заслужений діяч мистецтв України Олег Оріщенко.

Національна прем\'єра балету «Спартак» – це хвилююча історія протистояння окремої особистості, героя, тій безжалісній імперії, яка нищить або підкорює цілі народи. Тема повстання Спартака і боротьби за власну свободу і нині має велике значення та гостросучасне суспільне звучання.

Прем’єрні спектаклі відбудуться  3,4,5, 11, 12 та 13 червня.

Фото надані пресслужбою театру

Автор: Інна Можейко