Освіта в умовах воєнного стану: як було та буде організовано навчання в школах Харківщини
Про те, як було організовано навчання в школах області в минулому навчальному році та як навчатимуться діти наступного року, – в інтерв’ю начальника управління Державної служби якості освіти в Харківській області Світлани Вольянської.
– Як було організовано навчання в школах області в минулому навчальному році?
– Освітній процес у школах Харківської області, як і в інших регіонах країни, здійснювався в дистанційному режимі.
Наприкінці навчального року управлінням Державної служби якості освіти в Харківській області проведено онлайн-опитування педагогічних працівників шкіл із питань організації дистанційного навчання в умовах воєнного стану.
Ми мали на меті виявити досягнення та проблеми в організації дистанційного навчання для забезпечення ефективного планування освітнього процесу та педагогічної діяльності в наступному навчальному році.
В опитуванні взяли участь 3176 педагогів закладів загальної середньої освіти переважної більшості територіальних громад області.
– Що показало опитування?
– Учителі стали активніше використовувати відеоконференції (майже 50 %). Більшість педагогів (77 %) зазначили, що для спілкування з учнями переважно застосовують змішану форму навчання: поєднання синхронного і асинхронного навчання. Суттєвою перевагою синхронного режиму є живе спілкування та можливість надання психологічної підтримки учням з боку вчителів. Асинхронна форма дозволяє адаптувати графік роботи, зручно скласти розпорядок дня та працювати у власному темпі. Отже, запровадження змішаного навчання сприяє активному використанню цифрових технологій, щоб знайти матеріал і отримати нові знання, а також поєднати різні підходи та способи подачі матеріалу.
Майже всі педагоги (90 %) використовують відеоролики, 85 % – презентації, понад 70 % – активні посилання на виконання контрольних тестових завдань та онлайн-тестування, лише 49 % – електронні підручники.
Оцінювання важливе як для учнів, так і для вчителів. Учні можуть стежити за своїм прогресом, а вчителі – корегувати процес навчання через індивідуальне консультування.
Більшість педагогів зазначили, що здійснюють оцінювання за результатами проходження тестових завдань, перевірки домашніх завдань, під час онлайн-зустрічей. Учителі також оцінюють результати навчання учнів за створення презентацій, навчальних проєктів, виконання індивідуальних завдань.
Для спілкування з батьками більшість учителів (81 %) використовують телефонний зв’язок, 72 % – месенджери, 41 % – електронну пошту.
– Які досягнення та проблеми в організації освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання виявило опитування педагогів?
– Серед основних професійних досягнень в умовах воєнного стану вчителі зазначили такі: активне використання освітніх платформ для якісного надання освітніх послуг, поєднання різних форм і видів навчальної діяльності для охоплення навчанням дітей з різними освітніми можливостями, встановлення контактів з учнями на відстані, психологічні аспекти (підвищення рівня стресовитривалості).
Щодо проблемних питань, які виникли у педагогів під час організації дистанційного навчання, передусім для внутрішньо переміщених осіб, особливої актуальності набувають такі: відсутність мотивації до навчання, нестабільний емоційний та психологічний стан дітей, незабезпеченість технічними засобами, низька адаптація до нових умов навчання, різний рівень засвоєння учнями програмового матеріалу, контроль за виконанням самостійних робіт з боку батьків. Отже, в наступному навчальному році перед адміністраціями шкіл постає важливе завдання: створити умови для більш ефективної адаптації всіх учасників освітнього процесу до нових умов навчання та покращення психологічного супроводу.
– Наближається новий навчальний рік. Як будуть навчатися діти?
– Організація освітнього процесу залежить від безпекової ситуації в кожному населеному пункті. В умовах війни обласні військові адміністрації та засновники закладів освіти повинні приймати рішення, що необхідні для збереження життя та здоров’я всіх учасників освітнього процесу.
Станом на 1 липня, за даними органів управління освітою територіальних громад, планують розпочати освітній процес за очною формою навчання 27 шкіл області, за дистанційною – 431, за змішаною – 210.
Сьогодні дистанційне навчання розвивається колосальними темпами, цьому сприяє розвиток мережі Інтернет і зростання її інформаційних можливостей. В умовах запровадження дії правового режиму воєнного стану дистанційні технології, впроваджені в освітній процес, набувають пріоритетної уваги та вимагають ретельного аналізу факторів, що впливають на ефективність навчання учнів та роботи вчителів.
Мовою цифр
За даними, отриманими з територіальних громад області, навчальний рік у закладах загальної середньої освіти закінчили 91,6 % дітей шкільного віку, зареєстрованих у громадах; із них майже 1300 в інших областях України, 646 – за межами країни. Інформація щодо 21 078 дітей (зокрема, 3232 випускників 9 і 11 класів), які мешкають на тимчасово окупованих територіях, у громадах, де тривають активні бойові дії, наразі відсутня.
Раніше ми писали також, на Нововодолажчині освітяни долають виклики воєнного часу та намагаються зберегти дітям їх дитинство