Сертифікація очима педагога. Як учителі Харківщини підтверджують професійний рівень

20.01.2021 15:15 Суспільство

Уже другий рік поспіль педагоги Харківської області беруть участь у добровільній сертифікації, за підсумками якої вони не лише підвищують квалифікаційну категорію, а й стають освітніми експертами та справжніми провайдерами Нової української школи.

– Сертифікація дає змогу виявити самодостатніх, реалізованих, відкритих до новацій, здатних до постійного розвитку вчителів-професіоналів, – кажуть у Державній службі якості освіти.

Як повідомила завідувачка сектора роботи з експертами управління Державної служби якості освіти у Харківській області Ірина Повойко, у 2020 році для участі в сертифікації зареєструвався 1591 учитель шкіл з усіх регіонів України, з них – 108 педагогів Харківської області.

У першому етапі – незалежному тестуванні – взяв участь 81 учитель початкових класів Харківщини. За результатами тестування до участі в другому етапі – самооцінюванні власної педагогічної діяльності – було допущено 63 учасники. У третьому етапі – вивченні практичного досвіду роботи – взяли участь 62 вчителі початкової школи, з них 49 успішно пройшли сертифікацію у 2020 році.

– Щоб навчати сучасних дітей, потрібно відповідати вимогам сьогодення. Тому саме це і надихнуло мене взяти участь у сертифікації, й ще раз довело – щоб навчати інших, потрібно і самому вчитись, удосконалюватися. І коли відчуваєш дружню підтримку адміністрації, колег, усього колективу, родини, доброзичливість у спілкуванні з експертами, участь у сертифікації здається не таким і складним випробуванням. Адже найголовніші «експерти» – мої учні, і це надихає мене працювати, викладаючись на всі 100 %, – розповіла сертифікована вчителька (у 2020 році) Богодухівського ліцею № 2 Валентина Смаковська.

А от для вчительки Новомерчицького НВК Олени Бардакової сертифікація стала справжнім випробуванням. Тим радіснішою була перемога.

– За підтримки адміністрації школи мені вдалося подолати всі етапи проходження сертифікації, – зауважила Олена Бардакова. – Етапи сертифікації були складними, за ними безліч безсонних ночей, хвилювань, постійних питань «А якщо я не пройду?», але смак перемоги став неперевершеним. Велика подяка за це експертам, які оцінювали мою роботу. Сертифікація – 2020 не остання у моєму житті, я хочу і буду йти цим шляхом і надалі.

Учителі, які пройшли сертифікацію у 2019 році, стали освітніми експертами та беруть участь у проведенні інституційних аудитів шкіл або як експерти вивчають професійний досвід своїх колег – учасників сертифікації 2020 року.

Серед таких експертів – Ольга Борщ, сертифікована вчителька, директорка Новомерчицького НВК. Проходження сертифікації у 2019 році для неї стало викликом.

– На жаль, люди бояться всього нового, але проходження сертифікації для мене – це «перезавантаження», здолання нової висоти. Хотілося своїм прикладом показати вчителям, що сертифікація – це крок уперед, професійний розвиток. Тепер маємо результати, вчителька нашого закладу в цьому році теж успішно пройшла сертифікацію, а я своєю чергою стала освітнім експертом та брала участь в інституційному аудиті. Мала змогу спостерігати за проведенням навчальних занять у закладі освіти, де проводився інституційний аудит, і головне, я зрозуміла, що аудит – це не перевірка, а допомога школі підвищити якість освіти та освітньої діяльності, – наголосила Ольга Борщ.

А Галину Дев’ятко, учителя – методиста Лозівської загальноосвітньої школи I–III ст. № 1, сертифікація зацікавила одразу, тому і вирішила спробувати. І про це не пошкодувала.

– Я не боюся змін та люблю все нове. А ще хотілося подивитися на себе очима інших, щоб побачити ті слабкі сторони, яких раніше не було помітно, – пояснила Галина Дев’ятко. – Для мене сертифікація стала ще однією важливою сходинкою у процесі мого професійного зростання, надихнула мене на нові творчі успіхи. Це й спонукало до участі у вивченні практичного досвіду вчителів, що проходили пілотну сертифікацію цьогоріч. Будучи експертом, я теж хвилювалася. Та всі тривоги зразу ж зникли на початку онлайн-спілкування із вчителем, який є майстром своєї справи.

Управління Державної служби якості освіти у Харківській області у 2019 році відібрало та підготувало для проведення сертифікації 97 експертів. Практичний досвід учителів вивчали 52 експертні групи.

– Сертифікація – не просто оцінювання професійних компетентностей педагога. Це підтримка вчителів, набуття ними нового професійного досвіду, це пошук агентів змін, які готові поширювати свій досвід, – зазначила начальник управління Державної служби якості освіти у Харківській областіСвітлана Вольянська. – Проходження сертифікації також зараховується як проходження чергової або позачергової атестації та є підставою для присвоєння вчителю відповідної кваліфікаційної категорії та педагогічного звання.

Наступного року пілотний проєкт із сертифікації педагогів буде продовжено. У сертифікації – 2021 зможуть взяти участь 2000 учителів початкових класів України, а від Харківської області – 107.

Добровільна реєстрація вчителів розпочнеться 18 січня 2021 року і триватиме до 31 січня.

Автор: Тамара Кіч