Як на Харківщині оцінюють якість і безпеку освіти – результати опитування

08.09.2020 14:25 COVID-19
Напередодні нового навчального року Державна служба якості освіти України провела онлайн-опитування учнів, батьків, учителів, директорів і засновників (уповноважених органів) закладів загальної середньої освіти. Відомство мало на меті визначити, чи готові українські школи до навчального року 2020/2021 та які проблеми необхідно вирішити. Участь в опитуванні взяли респонденти з усієї України, зокрема й Харківщини.

За даними Управління Державної служби якості освіти (ДСЯО) у Харківській області, в нашому регіоні опитали 25 765 осіб, а саме: 41 засновника, 275 керівників закладів освіти, 3448 педагогічних працівників, 9416 учнів та 12 585 батьків учнів. Опитували мешканців як сільської, так і міської місцевостей.

Приміщення готові
Насамперед респондентам треба було оцінити готовність навчальних приміщень і територій шкіл до нового навчального року. 68,17 % учасників опитування Харківщини зазначили, що приміщення і територія повністю готові до нового навчального року (такої думки дотримуються переважно директори та педагогічні працівники). 29,6 % опитаних вважають, що приміщення і територія частково готові (водночас переважна більшість опитаних засновників вважають, що заклади освіти лише частково готові). Про неготовність закладів освіти до нового навчального року заявили 2,23 % респондентів.

За результатами анкетування, в закладах освіти триває робота щодо реалізації концепції «Нова українська школа». 51,2 % (21) засновників закладів освіти зазначили, що на засадах співфінансування та у визначених межах виділяють кошти на закупівлю засобів навчання та обладнання для перших класів НУШ. Проте 24,4 % (10) засновників – учасників анкетування – зазначили, що взагалі не виділяють кошти на ці потреби. Це може негативно вплинути на забезпечення якості освіти у підпорядкованих закладах освіти, вважають в Управлінні ДСЯО у Харківській області.

Епідемічна безпека
Оскільки 2020/2021 навчальний рік розпочався в умовах складної епідеміологічної ситуації, дуже важливим є створення комфортного і безпечного освітнього шкільного середовища.
63 % опитаних засновників закладів освіти області стверджують, що вжили заходів для дотримання правил епідемічної безпеки в підпорядкованих закладах; 31,7 % частково звертали увагу і 4,9 % (2) таких заходів станом на початок серпня 2020 року не проводили.

Аналіз відповідей директорів стосовно їх готовності створити умови для дотримання правил епідемічної безпеки свідчить про наявність очевидних проблем. Так, близько половини керівників закладів освіти 49,5 % (136) не були впевнені, що зможуть повною мірою забезпечити дотримання вимог епідемічної безпеки. Близько 6 % керівників шкіл зазначили, що зможуть організувати лише мінімальні умови дотримання безпечного перебування учасників освітнього процесу в закладі освіти. І тільки 44,4 % були впевнені, що правила епідемічної безпеки в їх закладах освіти будуть дотримані.

Тому Управління ДСЯО у Харківській області радить засновникам закладів освіти додатково вивчити це питання і надати відповідну підтримку керівникам закладів освіти щодо функціонування шкіл в умовах поширення коронавірусної хвороби.

Під сумнівом опинилася й безпека поведінки під час пандемії, яку мають забезпечити у школі передусім педагоги. Аналіз опитування вчителів Харківщини показав, що 36,5 % (1258) зможуть забезпечити епідемічну безпеку під час уроків; проте 48,5 % (1674) не були впевнені, що повністю зможуть організувати дотримання правил. Мали сумніви щодо реалізації дотримання правил під час занять 11,4 % (392) вчителів. А 3,6 % (124) учителів зовсім відмовлялися від дотримання правил епідемічної безпеки.
Окрім того, не всі учні були обізнані у правилах безпеки. Таких серед опитаних виявилося 6 %.

Схожі відповіді отримані і під час опитування батьків: 93,9 % (11 814) стверджували, що їх дитина знає правила безпечної поведінки в школі під час пандемії, 6,1 % (771) зазначили, що такі знання відсутні.

Дистанційно чи у дві зміни?
Під час опитування окремо вивчалось питання ставлення респондентів до можливих варіантів організації освітнього процесу в разі погіршення епідемічної ситуації.
Анкетування показало, що в умовах погіршення епідемічної ситуації переважна більшість директорів закладів освіти Харківської області (71,2 % (196) планують поєднати очне та дистанційне навчання; 12,4 % (34) – підтримують введення дистанційного навчання; 9,1 % (25) – пропонують ввести зміни до структури навчального року в закладі; і лише 7,3 % (20) опитаних керівників схиляються до запровадження навчання у дві зміни.

Водночас, готовими до організації навчання у дві зміни були 36,3 % (3419) учнів та 41,99 % (5285) батьків. Ще чверть опитаних учнів і близько 30 % батьків – за поєднання очного та дистанційного навчання. П’ята частина учнів та близько 9 % батьків підтримують тільки дистанційне навчання. Близько 13 % школярів та батьків пропонують ввести зміни до графіка канікул. А 4,5 % сімей мають власний погляд щодо роботи школи в умовах погіршення епідеміологічної ситуації.

Про готовність до дистанційного навчання заявили 80,5 % (2777) педагогів та 84,5 % (7956) учнів Харківської області.
Як зазначила начальник управління Державної служби якості освіти у Харківській області Світлана Вольянська, результати опитування свідчать про недостатнє ресурсне забезпечення дистанційного навчання (наявність комп’ютерів та доступу до мережі Інтернет) у п’ятої частини освітян та здобувачів освіти.

– Суттєвим фактором у забезпеченні якісного дистанційного навчання є рівень цифрової грамотності педагогів. Досвід минулого навчального року в умовах карантину зумовив необхідність підвищення інформаційно-комунікаційної компетентності учителів, – сказала Світлана Вольянська.

Анкетування регіонального управління Держслужби якості освіти показало, що 73,1 % опитаних керівників шкіл Харківської області організували для своїх підлеглих навчання з використанням технологій дистанційної освіти, проте 13,5 % (37) директорів станом на середину серпня не вживали відповідних заходів.

Зі свого боку переважна більшість 78,5 % (2705) педагогів заявили, що готувалися до дистанційного навчання самостійно. Для 18,5 % (641) педагогів таке навчання було організовано централізовано, а 3 % (102) опитаних учителів області стверджують, що навчання не проводилось узагалі.

Автор: Тамара Кіч