Змішане навчання у Нововодолазькій громаді: діти щасливі повернутися за парти
У ліцеях Нововодолазької громади з 1 вересня почала працювати змішана форма навчання. Радіють усі: і діти, і батьки, і вчителі. А місцева влада каже, що головне – забезпечити дітям можливість навчатися у безпеці та комфорті.
Комфортний простір для навчання
Як розповіла медіа «Слобідський край» виконуюча обов’язки начальника відділу освіти Нововодолазької селищної ради Наталія Марюхна, готували укриття до впровадження змішаної форми навчання приблизно рік. Створені всі необхідні умови, дітям гарантована безпека, що було чи не найголовнішою вимогою. Місцева влада зробила усе можливе, щоб перетворити сховище на комфортний навчальний простір.
Зараз тут у дві зміни по черзі навчаються 1163 учні трьох ліцеїв громади. Планується, що через певний час до них долучаться близько 130 школярів ще одного ліцею. Усі учні з 1 по 11 клас забезпечені безкоштовним харчуванням.
Усього в громаді 10 закладів загальної середньої освіти та 2 філії. Звісно, хотілося б усім школярам надати можливість обрати змішану форму, але одночасно в укритті можуть знаходитися трохи більше 200 дітей. Тож вони ходять на заняття не кожен день, а один-два рази на тиждень.
У селищній раді розповідають, що ще один із навчальних закладів громади має укриття. Вже оформлена проєктно-кошторисна документація, щоб провести там капітальний ремонт. Також готовий проєкт на будівництво захисної споруди. Місцева влада робить усе можливе для підтримки своїх освітян, але роботи такого масштабу потребують серйозного фінансування. Лише власними силами, без підтримки держави та благодійників, реалізувати їх неможливо. Тож, якби знайшовся донор, щоб усі діти могли перейти на змішану форму навчання, така підтримка була б дуже на часі для місцевих шкіл.
Ще одне актуальне питання – потреба у шкільних автобусах. 5 автобусів громади передали військовим. Зараз вирішується питання отримання нових автобусів на умовах співфінансування.
«Так, звісно, у галузі освіти є певні труднощі й виклики, як і в інших сферах. Не лише у нашій громаді, а й по всій країні, така зараз ситуація через війну. Але місцева влада намагається зберегти кожну школу і кожного вчителя для того, щоб усі повноцінно працювали. Є потреба у вчителях фізики, математики, інформатики, хімії, та я думаю, що у багатьох громадах вона є. Але дуже добре, що ми у себе можемо зробити для дітей хоча б змішане навчання, під час якого учні мають можливість безпосередньо спілкуватися з учителями та однокласниками, працювати в групах, розвивати комунікативні навички. Це важливо для формування здорового соціального середовища, чого часто бракує під час «дистанційки». Учитель може швидко помітити труднощі учнів, пояснити матеріал «на місці» та скоригувати навчальний процес. В онлайн-форматі це зробити складніше через обмежений зворотний зв’язок. Тому змішане навчання значно підвищує якість знань та сприяє кращому формуванню навичок, адже саме за партою навчання набуває практичного спрямування, а учні мають змогу закріпити теорію через безпосередню роботу та взаємодію», – впевнена Наталія Марюхна.
Просяться на заняття
У Нововодолазькому ліцеї № 1 на змішану форму навчання перейшли 422 учні з 448. Хоча спочатку були й побоювання, й сумніви, і це цілком зрозуміло з урахуванням складної безпекової ситуації на Харківщині. Батьки дуже хотіли, щоб діти повернулися за парти, але їх турбувало, як саме буде організовано це повернення.
«Батькам було дуже важливо самим побачити, яке приміщення, які умови, що створено для дітей чи, може, щось не створено. Але після візиту для ознайомлення з умовами, в яких буде проходити навчання, батьки заспокоїлися. В укритті діти у безпеці, мають усе необхідне, навіть організовано харчування», – розповідає директор Нововодолазького ліцею № 1 Олександр Коваленко.
Зараз погода вже осіння, холодно, тож діти хворіють. Але навіть за таких обставин не хочуть залишатися вдома, просяться у батьків відпустити їх на заняття.
«Щоб діти самі бігли до школи, а не їх вмовляли та примушували дорослі – це незвична, але дуже приємна для нас картина», – жартують учителі ліцею № 1.
Школи громади працюють за змішаною формою з 1 вересня / Фото: Нововодолазька селищна рада
Але учні не лише біжать вчитися, а ще й самі проявляють ініціативу, просяться відповісти на запитання вчителя, настільки за декілька років онлайн-навчання встигли скучити за «справжньою» школою. А дехто, зокрема учні 4-х класів, узагалі раніше ніколи до школи не ходив. Тож для них усе нове, дивне, незвичайне.
«Змішана форма навчання у сьогоднішніх умовах – це спілкування, соціалізація для дітей та, мабуть, полегшення для батьків. Бо вони знають, що дитина прийде до школи, вона буде вчитися. Вдома після занять діти дуже детально розповідають, що було на кожному уроці, як було, що вони робили, що говорили вчителі – це дуже яскраво свідчить, що саме «живого» спілкування з учителями, перебування серед однолітків, навчання разом з іншими дітьми – усі ці роки не вистачало», – зауважує директор ліцею № 1.
До речі, після того, як у Нововодолазькій громаді почали працювати заклади освіти з використанням змішаної форми навчання, у ліцей прийшли нові учні. «Це зрозуміло, – говорить Олександр Коваленко, – бо батькам хочеться, щоб їхня дитина отримала якнайкращу освіту».
Активно працює самоврядування
Із 346 учнів Нововодолазького ліцею № 2 на змішану форму навчання перейшло 305. Зараз ще декілька батьків пишуть заяви, щоб їхні діти теж долучилися. Як кажуть у ліцеї, цього «всі чекали з надзвичайним нетерпінням, усвідомлюючи, що будуть виклики, пов’язані з тривалим дистанційним навчанням. Але розуміли, що, в першу чергу, це просто фантастична можливість відновити живе спілкування з дітьми».
«Зараз нам дуже важливо зрозуміти, наскільки глибокими є навчальні втрати через стільки років онлайн-навчання, скоригувати свою педагогічну діяльність, спрямувавши її на подолання цих втрат. Але те, що ми змогли відновити комунікацію, знову дивимося дітям у вічі не через екран, це величезний стимул працювати, мріяти про повноцінне очне навчання. Діти надзвичайно контактні, так хочуть обійматися з учителями, особливо початківці. Підходять до нас на перервах, дарують усю свою доброту, любов, натхнення», – говорить директорка ліцею № 2 Віта Зощук.
Так, навчання проходить два рази на тиждень, але вони все одно дуже багато всього встигають, зазначають у ліцеї. І соціалізувати дітей, і залучити до самоврядування. Воно активно почало працювати, пройшли вибори президента ліцею. Крім того, вже встигли провести Тиждень протидії булінгу.
«Нам хочеться якнайшвидше все відновити, хочеться спілкуватися, залучати якомога більше дітей до різних активностей, де вони зможуть себе проявити. Зможуть відчути свою силу, важливість, розвинути свої таланти, бо на дистанційному навчанні цього дуже не вистачало. А ще дітям надзвичайно важлива підтримка від учителів, не на відстані, а коли вони поряд. Я вчителька англійської мови, так одна мама поділилася, що на онлайні донька після уроків іноді зауважувала: «Не все розумію, що вчителька говорить». А як дівчинка прийшла на заняття, отримала можливість безпосереднього контакту з учителем, каже, що тепер усе добре: «Я усе відразу чую, розумію, бачу очі вчительки – і хочу працювати», – розповідає директорка ліцею № 2.
Соціалізація дуже важлива
У Нововодолазькому ліцеї № 3 навчаються 454 дитини, на змішану форму перейшли 398 учнів.
Соціалізація для дітей – це велика справа, впевнена директорка Нововодолазького ліцею № 3 Ірина Юрченко. Декілька років навчання у дистанційному режимі даються взнаки. Усім хочеться спілкування: і дітям, і вчителям.
«Зараз учителі математики, української мови, фізики, хімії мають можливість просто працювати біля дошки і пояснювати дітям те, що вони не зрозуміли. Онлайн-навчання давало багато технічних можливостей – було легко показати ролик, презентацію тощо, але можливість виконати завдання на дошці, коли поряд учитель, а за партами сидять та виконують те ж саме завдання твої однокласники – емоційно це зовсім інше. І діти із задоволенням це роблять, дошки в нас дуже гарні, можна працювати і маркерами або крейдою, кому як зручно. Ми думали, що діти будуть більш скутими, зажатими, але ні, вони скучили за школою, вчителями та уроками», – говорить директорка ліцею.
У Нововодолазькій громаді діти навчаються в укриттях / Фото: Нововодолазька селищна рада
Змішана форма працює вже другий місяць, жодних нарікань немає, кажуть у навчальному закладі. І умови в укритті гарні, і комфорт дітям забезпечено, і харчування дітей організовано. Звісно, є інтернет, тож учителі приносять необхідне обладнання і використовують його на своїх уроках.
«Дуже цікаво спостерігати, як поводяться на заняттях та на перервах діти з початкової школи. Більшість з них ніколи не ходили до школи, а багато ще й дитсадок не відвідували через війну. Їм усе так подобається! Але оскільки все для дітей нове, то перше завдання, яке стоїть перед учителями, це їх спочатку якось організувати. Усе виходить, усе нормально, вони так уважно слухають, що вчителька розповідає. Мабуть, їм вдома сказали: «Слухайте вчительку», от вони й слухають, щоб потім усе виконати, що треба», – розповідає Ірина Юрченко.
У початкової школи на день три уроки, у старшої – п’ять. Часу вистачає й на спілкування, якого на онлайн-навчанні дітям так не вистачає. Тому на перервах завжди гомін, сміх та розмови.
Усі цього чекали
Як каже Нововодолазький селищний голова Олександр Єсін, у громаді всі давно чекали на той момент, коли діти зможуть повернутися за парти. І самі діти, і батьки, і вчителі, і місцева влада. Треба було вирішити багато питань, щоб надати школярам таку можливість. Але оскільки було спільне бажання, то поступово проблеми розв’язувалися.
«Зараз у нас учні ліцеїв навчаються за змішаною формою. Одразу було зрозуміло, що це важливо для дітей – повернутися до школи, вчитися разом з однокласниками, мати поряд вчителя, якого бачиш не через екран. Тож коли зараз слухаємо розповіді про те, як діти біжать до школи, як їм там подобається, це дуже приємно. Дякуємо районній та обласній владі за те, що підтримали нас у бажанні відкрити змішану форму навчання. Громаді це було дуже потрібно», – говорить Олександр Єсін.
У зв’язку з тим, що безпекова ситуація на Харківщині залишається складною, Нововодолазька громада продовжує вирішувати питання з облаштування укриттів, зокрема у навчальних закладах. Щоб діти могли ходити до школи і вчитися у безпечних та комфортних умовах.
Кожен з вас допомагає нам триматися і працювати. Приєднуйтесь до спільноти «Слобідського краю».