Бренд для громади: на Харківщині збираються осучаснити 15 музеїв

24.07.2019 17:56 Культура
Фото: Харківська облрада Фото: Харківська облрада
Нові підходи в музейній справі, власний бренд, який допоможе бути впізнаваним, і стратегія завоювання відвідувачів – на Харківщині стартував масштабний культурний проект, який покликаний відродити життя районних музеїв.

23 липня в області стартував проект «Азимут культурного розвитку», що є переможцем грантового конкурсу Українського культурного фонду. За словами голови Харківської обласної ради Сергія Чернова, це унікальний проект, який буде реалізовуватися в області протягом липня-жовтня та має на меті перезавантажити потужний історико-культурний потенціал музеїв Харківщини, який сьогодні не використовується повною мірою.

– Маємо надію, що проект допоможе порушити тишу в музеях. Для цього всім нам, хто опікується музейною справою: органам місцевого самоврядування та виконавчої влади – не вистачає нових знань і технологій. Треба розвиватися, вивчати та використовувати кращі закордонні практики, докладати максимум зусиль, щоб у наших музеях було багато людей, щоб туди було цікаво приходити, – зазначив голова обласної ради.

За його словами, з державного бюджету на реалізацію ініціативи виділено 545 тисяч гривень, співфінансування з обласного бюджету складає 100 тисяч гривень.
Ініціаторами проекту є працівники Харківського історичного музею імені М. Ф. Сумцова, які вивчали досвід інших країн, а тепер готові проектувати його на регіональні музейні заклади. За словами фахівців, більшість місцевих музеїв створено ще за часів радянської влади, тому їх експозиції фізично й морально застаріли, а рівень кадрового та інформаційного забезпечення є недостатнім. На місцях відчувається брак інноваційних та інтелектуальних технологій, знань та практичних навичок музейних працівників у створенні музеїв нового типу.

– Ми їздили по всій області й аналізували стан і діяльність музейних закладів і дійшли висновку, що працівники потребують допомоги в інформаційному полі. Цей проект має на меті об’єднати зусилля органів місцевого самоврядування і музейної спільноти для розвитку музейної справи та туристичного потенціалу громад. Музей у громаді має працювати для громади. А окрім зацікавленості самих жителів громади, такі заклади мають представляти цю місцевість загалу, – розповіла керівниця проекту, заступниця директора з наукової роботи Харківського історичного музею Ольга Сошнікова.

За словами начальниці управління з питань місцевого самоврядування, розвитку громад та міжнародних зв’язків виконавчого апарату Харківської обласної ради Олени Кулик, одним з важливих моментів у цьому проекті є ціль об’єднати зусилля органів місцевого самоврядування та музейної спільноти.

– Це пошук можливостей яскраво розкрити унікальний потенціал місцевих громад завдяки ресурсам місцевих музеїв. І приємно, що взяти участь у проекті вже виявили бажання представники органів місцевого самоврядування області. Це Нововодолазька ОТГ, Чугуївська та Первомайська міські ради, – додала Олена Кулик.

За її словами, після розгляду 23 заявок, які надійшли від історико-краєзнавчих музеїв Харківської області, учасниками проекту стали 15 закладів. Це Балаклійський районний краєзнавчий музей, Барвінківський краєзнавчий музей, Валківський краєзнавчий музей, Верхньо-Бишкинський краєзнавчий музей (Первомайський район), Історико-археологічний музей-заповідник «Верхній Салтів» (Вовчанський район), Ізюмський краєзнавчий музей ім. М. В. Сібільова, Красноградський краєзнавчий музей ім. П. Д. Мартиновича, Краснопавлівський краєзнавчий музей (Лозівський район), Куп’янський краєзнавчий музей, Люботинський краєзнавчий музей, Музей історії села Знам’янка (Нововодолазька ОТГ), Первомайський краєзнавчий музей, Краєзнавчий музей Печенізького району ім. Т. А. Суліми, Сахновщинський районний історико-краєзнавчий музей та Зміївський краєзнавчий музей.

За словами заступниці керівниці проекту, завідувачки відділу науково-експозиційної роботи Харківського історичного музею Оксани Желтобородової, протягом трьох місяців серед музейних працівників та представників громад проведуть системне навчання. Запланований воркшоп складатиметься з чотирьох тематичних модулів (загальним обсягом 72 години). Також у планах – навчальні поїздки з метою вивчення кращих практик сучасної музейної діяльності.

– Одну поїздку заплановано в Опішню Полтавської області, яка має на меті навчити тому, як правильно працювати з власною автентичністю. Другу поїздку– до музейної експозиції «Музей шоколаду та кави» Тростянецької ОТГ Сумської області, де вже є приклад успішної співпраці музейних працівників та органу місцевого самоврядування, – розповіла Оксана Желтобородова.

Також разом з музейною спільнотою фахівці напрацюють практичні кейси з проектування стратегічного розвитку музеїв.
– Ці стратегії можна буде подавати, наприклад, на сесію органів місцевого самоврядування для майбутнього фінансування, або ж брати участь в інших проектах, – додала завідувачка відділу науково-експозиційної роботи.

Також успішні кейси стануть основою для створення ілюстрованого друкованого видання «Азимут культурного розвитку». Видання міститиме тезові матеріали від експертів проекту, а також опис найбільш успішних пілотних проектів.