Як харків’яни малу авіацію країни розбудовували

06.09.2020 13:33 Хронограф
Фото з архіву "СК" Фото з архіву "СК"
Центром усіх винаходів був Харківський авіаційний інститут, де кожен третій студент 50 років тому був конструктором.

Наша газета, яка 50 років тому називалася "Соціалістична Харківщина", у № 160 від 18 серпня розповідала про здобутки викладачів та студентів інституту.

"Творці малої авіації

Колектив Харківського авіаційного інституту – постійний учасник ВДНГ СРСР, Виставки передового досвіду у народному господарстві УРСР, різних міжнародних авіаційних та промислових виставок, в тому числі у Токіо, Парижі, Загребі, Монреалі та інших містах світу. Конструктори – викладачі та студенти – за створення нових видів літальних апаратів лише за останні роки одержали 127 золотих, срібних та бронзових медалей ВДНГ.

Наш кореспондент попросив провідного інженера науково-дослідного сектора ХАІ Бориса Сергійовича Білоконя розповісти про наукову творчість конструкторських груп інституту.

– У Харківському авіаційному, – сказав він, – існують давні традиції: кожен третій студент – конструктор. Саме тут ще в 30-х роках було створено літак «ХАІ-1». За швидкістю рівних йому в Європі у той час не було. Недарма винахід конструкторського колективу викладачів та студентів став серійним пасажирським літаком країни. На планері «Осоавиахимовец», який теж народився в лабораторіях ХАІ, радянські спортсмени першими в світі зуміли виконати фігури вищого пілотажу.

Крім того, було сконструйовано ряд літаків так званої легкомоторної авіації, літальний апарат на повітряній подушці.

В ХАІ існують кілька творчих об’єднань, робота яких координується науково-дослідним сектором. Складовою частиною його є і спеціальне студентське авіаконструкторське бюро. Про успіхи молодих творців свідчать численні дипломи, а також медалі, завойовані на різних змаганнях та виставках. Харківські авіаспортсмени, що виступають на апаратах власної конструкції, є найсильнішими в країні. Серед них – два майстри спорту міжнародного класу, шість почесних майстрів і 55 майстрів.

На замовлення Генеральних конструкторів Антонова і Міля тут виконуються науково-дослідні роботи по створенню нових вузлів і агрегатів літальних апаратів. Так, нещодавно для літака «АН-2» сконструйовано фюзеляж із склопластика. Випробування пройшли успішно.

Близько 200 студентів інституту взяли участь у проектуванні і виробництві нового сучасного літака «ХАІ-20». Під час створення були захищені десятки реальних курсових та дипломних робіт. «ХАІ-20» одержав високу оцінку спеціалістів-авіабудівників. Він надійно служитиме рибалкам, геологам, топографам.

Комітет у справі винаходів та відкриттів при Раді Міністрів СРСР лише за останній час видав конструкторам інституту 97 авторських свідоцтв. 15 з них запатентовані у США, Англії, Бельгії, Франції. Продано ліцензії на винаходи також французьким та німецьким фірмам.

А ось остання приємна звістка. Головний комітет ВДНГ СРСР нагородив Дипломом 1-го ступеня Харківський авіаційний інститут за успіхи в організації студентської науково-дослідної і конструкторської роботи та розробку і виготовлення вертольота «ХАІ-27», який носитиме назву «Харків’янин». Керівник наукової групи Б. І. Мисов удостоєний золотої медалі, заступник В. С. Іщук – срібної, старші інженери В. М. Глушков та О. П. Опара – бронзових. Студентці Інні Колосовій, яка теж брала участь у створенні вертольота, вручено медаль «Юний учасник ВДНГ».

Слід також відзначити, що наш інститут готує спеціалістів майже для всіх галузей авіапромисловості. 1200 з них тільки цього року поповнили армію авіабудівників країни.

На знімках: літак «ХАІ-20» і вертоліт «Харків’янин», відзначені вищими нагородами ВДНГ. Фото В. Люшніна та Б. Мисова

Читайте також: Подарунок до Дня Харкова: як місто новий вид транспорту отримало