Якою є ідеальна формула децентралізації

08.10.2018 16:09 Влада
Фото: oblrada.kharkov.ua Фото: oblrada.kharkov.ua
Децентралізація збільшила місцеві бюджети в кілька разів. Однак при цьому у самоврядовців додалося й повноважень, які інколи не відповідають можливостям громади. Про складнощі бюджетного процесу в ефірі «Громадського радіо» розповів голова Харківської обласної ради, президент Української асоціації районних та обласних рад Сергій Чернов.

Реформа органів місцевого самоврядування принесла багато позитивних змін на місця – у тому числі й фінансову децентралізацію. За словами голови Харківської обласної ради, президента Української асоціації районних та обласних рад Сергія Чернова, питома вага місцевих бюджетів у зведеному бюджеті України збільшилася від 46 % до майже 51 %.

– За чотири роки реформи місцевого самоврядування відбулися значні зміни, у тому числі проводиться фінансова децентралізація. На початку реформи в місцевих бюджетів власні надходження та збори не перевищували 1 %, а зараз збільшилися до 30 %, – зазначив очільник Харківської обласної ради під час радіоефіру.

Так, за його словами, на рівні сільських, селищних міських рад, а також об’єднаних територіальних громад зміни, внесені до законодавства (Бюджетного та Податкового кодексу), дали можливість сприяти наповненню бюджетів за рахунок місцевих податків і зборів. Наприклад, податку на майно, акцизних зборів тощо. Але разом з цим на органи місцевого самоврядування передається й додаткове фінансове навантаження.

Самоврядовець підкреслив: якщо в державі є баланс між повноваженнями та можливостями центральних органів влади, повноваженнями та можливостями органів місцевого самоврядування, то все працює ідеально. Проблеми починаються тоді, коли з додатковими коштами та новими можливостями центральна влада на місця передає більше, ніж здатна ефективно виконати громада.

– Виходячи з того, що на місцях з’явилися значні додаткові фінансові ресурси, окремі міністерства намагаються передавати органам місцевого самоврядування повноваження, не властиві цим інститутам влади. А також відповідне фінансування за рахунок місцевих бюджетів, – пояснив Сергій Чернов.

Так, з 1 січня 2018 року на баланс обласних бюджетів було передано всі навчальні заклади першого рівня акредитації.

– Минулого року обласні бюджети тихенько навантажили професійно-технічними навчальними закладами. З наступного року намагаються додати ще ліцеї I–II рівня акредитації, що вмонтовані у вищі навчальні заклади, – повідомив Сергій Чернов.

При цьому він зазначив, що майно у власність громад області не передається, політика у сфері середньої професійної освіти залишається винятково за державою, а фінансують ці навчальні заклади органи місцевого самоврядування обласного чи іншого рівня, залежно від того, де вони розташовані, та згідно з тим, як це записано в Бюджетному кодексі.

За словами голови Харківської обласної ради, подібні приклади «додаткового навантаження» можна виявити у сфері охорони здоров’я, соціального захисту.

– Такі явища дискредитують реформу та здатні викликати соціальну напругу, – переконаний Сергій Чернов.

Читайте також: Дві об’єднані громади Харківщини долучилися до програми DOBRE

Мирослава Кольцова